Recensie Mysteriën

11 oktober 2012
Ik ben nu op de helft van het boek, maar ik moet zeggen, het wordt een steeds onzinniger verhaal. Hoofdpersoon Nagel ontpopt zich als een buitengewoon irritant, opdringerig, hysterisch, depressief, arrogant en gefrustreerd mannetje, en steeds denk ik, waarom zoveel aandacht geven aan zo iemand? Hoe meer aandacht er aan hem besteed wordt hoe saaier en onbeduidender hij wordt. Er zijn zoveel andere personages in het verhaal, die wel die aandacht verdienen, maar zij kunnen gewoon niet aan bod komen omdat Nagel met zijn idiote gedrag alle pagina's opeist. Ik snap de schrijver niet, wat is zijn obsessie met Nagel? (ik vraag mij dit vooral af omdat het boek na 120 jaar nog steeds verkocht en gelezen wordt). Later: na 2/3 van het boek wordt het verhaal draaglijker, en komt er toch nog schot in het verhaal. Uiteindelijke conclusie: 2 sterren.