Recensie Bandoeng-Bandung

13 oktober 2011
Bandoeng-Bandung is een novelle geschreven door F. Springer. F. Springer is het pseudoniem voor Carel Jan Schneider, geboren op 15 januari 1932 in Batavia. Springer leefde tot 1946 in Nederlands-Indië; o.a in Bandung en de Japanse kampen. Bij zijn terugkeer naar Nederland in 1946 studeerde hij eerst aan het gymnasium waarna hij in leiden rechten heeft gestudeerd. Gedurende heel zijn verdere carrière neemt hij zeer regelmatig functies op in het buitenland.. Zo werkte hij o.a. op de Nederlandse consulaten en ambassades in New York, Bangkok, Brussel en Dacca.
Met deze info in mijn achterhoofd verbaasde me het dan ook niet dat de novelle “Bandoeng-Bandung” het verhaal brengt van een gewezen politicus, Chris Regensberg genaamd. Chris is steeds een actief, betrouwbaar en scherpzinnig politicus geweest. Maar na jarenlange gedreven dienst gaat zijn fractie over tot wat men zo mooi noemt “verjonging” van de partij en Chris mag gaan. Gaan, maar niet met lege handen, de partij zal alles in het werkstellen om hem te laten benoemen als burgemeester. In afwachting van een positief akkoord voor deze benoeming ontvangt hij een uitnodiging om een handelsmissie te begeleiden naar Indonesië. Men vraagt hem niet zo maar: er is daar immers zijn enorme bagage aan politieke ervaring en diplomatie en daarnaast is hij ook nog eens opgegroeid in Indonesië, in de tijd dat dit nog Nederlands-Indië was. Over zijn jeugd in Indonesië weet Chris nog weinig of beter gezegd niets…verdringing? De handelsdelegatie verwacht van hem evenwel om tijdens de missie een aantal wetenswaardigheden over het land te vertellen. Het aanbod om mee te gaan neemt hij dan ook niet zonder meer aan. Onder druk van zijn vrouw Vera, zij wil zijn geboorteland zo graag eens bezoeken, gaat hij uiteindelijk met het aanbod en dus ook de vraag akkoord. Deze reis terug naar zijn geboorteland zal de ex-politicus niet onbewogen laten!
Het boekje is bijzonder vlot geschreven. Je voelt dat Springer het beschreven milieu door en door kent. Hoewel de gehanteerde schrijfstijl helder en zakelijke is weet de schrijver de sfeer en de emoties toch sprekend en inleefbaar weer te geven. Zijn schrijfstijl bevat ook de nodige dosis humor en ironie.