Recensie De drie zusjes

27 juni 2011
Sinds anderhalf jaar maak ik voor mijzelf- en voor wie ze lezen wil- van elk door mij gelezen boek een kleine recensie. Zo wil ik er nu ook eentje maken over de roman “de drie zusjes” van Alice Hoffman, een succesvolle Amerikaanse Bestseller schrijfster. Het is me echter nog nooit zo moeilijk gevallen om een recensie te schrijven! Neen, niet omdat het boek niet goed zou zijn maar het is echt een speciaal boek, een genre dat ik nooit eerder heb gelezen. Kort samengevat gaat het over drie jonge zusjes die nadat de oudste en de jongste zus een traumatische ervaring meemaken, onder leiding van de oudste zus ,een eigen fantasiewereld en een eigen taaltje ontwikkelen. Een belangrijk gegeven is dat de twee meisjes noch hun ouders noch hun andere zusje deelgenoot maken van deze zeer ingrijpende ervaring. Door de echtscheiding van hun ouders komt hun leven en dat van hun moeder onder psychische druk te staan. Ook met deze ervaring gaan ze elk op hun eigen manier om. Nadat je als lezer over deze info beschikt neemt de schrijfster je als het ware mee in de groei naar volwassenheid van vooral de oudste dochter Elv. Het lijkt wel of ze de demonen die aanwezig waren in de onder haar invloed gecreëerde fantasiewereld over zichzelf en haar familie afroept. Het opmerkelijke aan de roman is hoe de schrijfster het magische, het mystieke, de gecreëerde fantasiewereld en het alledaagse leven door elkaar laat lopen. En deze onconventionele leeservaring maakt het voor mij zo moeilijk om het boek te kunnen plaatsen. De realist in mij zegt : “dit allemaal meemaken is teveel voor één persoon, zelf voor één familie” , “hoe kan je als moeder nu zo passief, gelaten toekijken”,… De romanticus, de believer daar in tegen zegt: “ laat het invullen van de andere personages los”,” stop met het zelf willen schrijven van de roman”,” je eigen inkleuring ,invulling te doen” en volg het pad uitgestippeld door de schrijfster en geniet! Want echt er is zoveel dat je meetrekt en ervaart in dit boek. Maar oordeel zelf en laat je totaal onderdompelen in deze prachtig verwoorde familiegeschiedenis.