Recensie De minnaars

16 september 2011
“ Met haar kenmerkend tedere stem en de psychologische nuance waar haar werk om geprezen wordt, heeft Vendela Vida een onvergetelijk personage geschapen en een verbluffend mooie en mysterieuze omgeving. De minnaars is een indrukwekkende roman”. Dit is een gedeelte van de flaptekst van de derde roman “Minnaars “van bovengenoemde schrijfster. En ik , ik was verkocht, deze roman wilde ik lezen.
De roman vertelt het verhaal van de weduwe Yvonne. Om aan de blikken en vragen van haar buren, leerlingen, collega’s te ontsnappen beslist ze om op reis te gaan. Ze keert terug naar het kustplaatsje in Turkije waar ze 28 jaar geleden op huwelijksreis is geweest. Natuurlijk roept deze bestemming herinneringen bij haar op. Waar ze hoopte dat deze bestemming een positieve invloed zou hebben op haar gemoedsgesteldheid is dit echter niet het geval. Ze raakt gevangen in het verleden dat niet enkel positieve elementen kende. Het enige lichtpuntje op haar reis is haar vriendschap met een Turks jongetje.
Ik hoopte geboeid te worden door de beschrijvingen over de psychologische ontwikkelingen van een persoon in diepe rouw. Maar ik ben op mijn honger blijven zitten of mijn verwachtingen waren te hoog gespannen. Nergens heeft deze roman mij kunnen verrassen, begeesteren. Deze roman zal mij zeker niet lang bijblijven.