Recensie De proefster

31 december 2011
“De proefster” is de nieuwste roman van de schrijfster Giuseppina Torregrossa. Haar debuutroman “Het verhaal van de minne” roept bij mij nog steeds het beeld op van heerlijke gebakjes in de vorm van vrouwenborsten! In “De proefster” blijft de schrijfster de ingeslagen weg verder bewandelen , ze beschrijft als geen ander het genot van eten, ze slaagt er wederom in om een sensueel beeld op te roepen bij het maken van eten voor je geliefden.
De roman start met een recept en bij elk van de recepten hoort een verhaal. Via de recepten leer je het hoofdpersonage Anciluzza kennen. Anciluzza is alleenstaand nadat haar man haar en haar 2 dochters plots heeft verlaten. Onder druk van haar zuster blijft ze echter niet bij de pakken zitten en ze opent een winkeltje waarin ze de Siciliaanse specialiteiten aan de man brengt. Haar cliënteel bestaat zowel uit de plaatselijke bevolking als uit de vele toeristen die in het seizoen het eiland bezoeken. Ondanks haar verlangen naar onafhankelijkheid, het op eigen benen kunnen staan, blijft er het gemis aan een partner waarmee ze het sensuele genot van eten en de liefde kan delen. Ook hierbij zullen haar recepten de sleutel zijn om haar verlangens te bevredigen.
Echt een leuk boekje om je enkele uurtjes te laten wegdromen; is het niet bij de heerlijke recepten dan is het zeker bij het sensuele verhaal verbonden aan de recepten!