Recensie Dochters van het land

21 juni 2011
Dochters van het land is wat ik noem een mooi boek. De roman vertelt het verhaal van 2 meisjes geboren op dezelfde dag in hetzelfde ziekenhuis. De meisjes zijn totaal verschillend maar de moeder van Ruth staat er op dat Ruth jaarlijks contact blijft hebben met wat zij noemt “haar geboortezusje Dana”. Terwijl je als lezer afwisselend deelgenoot wordt van het leven ,de ontwikkeling , ontplooiing van beide meisjes tot volwassen vrouwen besef je dat ondanks hun grote verschillen er iets is dat hun samen bindt.
De sterkte van deze roman zit hem niet in de plot, menige lezer zal die reeds van verre zien aankomen, maar in de verwoording. Het getuigt van grote klasse hoe de schrijfster de verschillen tussen beide vrouwen en hun karakter weet te verwoorden. Ook weet zij het leven op een boerderij, het wisselen van de seizoenen, de natuur prachtig te beschrijven. Dochters van het land is een goed opgebouwde ,ontroerende, prettig en vlot leesbare roman!