Recensie Donderdagskind

21 juli 2011
“Donderdagskind” van Alison Pick is een schitterend boek over één van de zwartste periodes in de wereldgeschiedenis :WO II. Er is al mening boek geschreven over deze gruwelijke tijd en toch weet de roman deze periode op een andere manier in het voetlicht te plaatsen.
De roman vertelt het verhaal van het Joodse koppel Pavel en Anneliese Bauer die hun aangename leven al snel zien veranderen in een uitzichtloos, gespannen en stressvol bestaan door de komst van de Duitse troepen. Pavel Bauer die eerst nog dacht dat het allemaal wel zou meevallen, gezien ze niet- pratikerende joden zijn, dient al snel zijn fabriek af te staan aan de nazi’s. Tevens nemen de eerste publieke pesterijen tegen de joodse gemeenschap een aanvang. Om aan de toenemende invloed van de nazi’s te ontsnappen verlaten ze hun huis in een dorpje in Sudetenland . Samen met hun zoontje Pepik en hun kindermeisje Martha vluchten ze naar Praag. Eens in Praag aangekomen blijkt dat ze ook hier niet aan de nakende komst van de Nazi’s zullen ontsnappen. Vader Pavel beraamd een plan om naar Frankrijk te vluchten met zijn gezin en eens ze daar gesetteld zijn het kindermeisje Martha over te laten komen. Maar het zorgvuldig voorbereide plan kent een abrupt einde als zij van de trein worden gehaald en een nacht in de gevangenis dienen door te brengen. Ze keren terug naar Praag maar kunnen niet leven met de idee dat hun zoontje naar alle waarschijnlijkheid nooit tot een gezonde volwassen man zal opgroeien. Daarom nemen ze het besluit om er alles aan te doen zodat hun zoontje mee kan met één van de kindertransporten.
Naast de sterke manier waarop de schrijfster dit verhaal onder woorden heeft gebracht is ook de manier van het aanbrengen van de roman echt knap gevonden. De roman wordt vertelt door de ogen van het kindermeisje en daarnaast krijg je als lezer regelmatig een brief te lezen en spreekt een stem uit het heden tot je. Deze manier van opbouw naar een ogenschijnlijk gekend plot komt in eerste instantie raar over maar is tegelijk een goede manier om tot opbouw van de eigenlijke plot te komen!?! Knap is ook dat de schrijfster erin geslaagd is Tsjechische woorden in de tekst op te nemen zonder dat er een woordenlijst is opgenomen in de roman. Haar schrijfstijl laat toe dat de lezer ondanks de voor hem ongekende betekenis van de woorden weet wat er bedoeld wordt.
Voor mij belichte deze roman ook een aspect van de oorlog dat ik niet kende , de kindertransporten. Pubers, peuters, kleuters en zelfs baby’s werden door hun ouders op de trein naar Engeland geplaatst in de hoop dat ze zo de oorlog zouden overleven. Wat opzoekingwerk leerde me het volgende: In 1988 hield mevrouw Grete Winton grote kuis waarbij zij een opmerkelijke vondst deed. Het was op het eerste zicht een oud notitieboekje. Maar het boekje bevatte de namen van honderden Joodse kinderen, neergeschreven in het handschrift van haar echtgenoot. Haar man bleek een spilfiguur te zijn geweest in het Kindertransport, een ondergrondse operatie die Joodse en niet-Joodse kinderen aan een veilig onderkomen hielp in niet door Hitlers troepen bezette landen. Zijn menslievende daad wist de man heel die tijd voor zich te houden totdat zijn vrouw het notitieboekje in haar bezit kreeg!!!
En ik die dacht dat het aangrijpendste , ontroerendste boek over deze oorlog reeds geschreven was door Tatiana de Rosnay heb moeten vaststellen dat “Donderdagskind” van Alison Pick ook deze titel toe komt. Kortom een must om te lezen.