Recensie Een week in december

07 juni 2010

Deze roman speelt zich af tijdens één week , nl. tijdens de week voor kerstmis in het jaar 2007. De schrijver laat ons kennis maken met een diversiteit aan personages: Jenni, een mertromachiniste, R. Tranter, literair criticus, Hassan, een fanatieke moslimtiener, John Veals, een succesvolle man die in miljoenen handelt, Gabriel Northwood, een advocaat en Tadeusz Borowski, een Poolse voetballer.

Ondanks het feit dat de leefwerelden van deze personen totaal verschillend zijn kruisen hun wegen elkaar gedurende deze week. Ieder personage in het boek staat symbool voor een bepaald thema. De actuele thema's hebzucht ,geld ,het digitale tijdperk ,geloof, racisme,...komen aan bod.

Het boek is vlot geschreven. De schrijver gaat gedetailleerd en deskundig te werk en zorgt voor een zenuwslopend einde van de roman. De diverse personages zijn sterk uitgewerkt. Dit valt vooral op bij trader/beursmakelaar/fondsenbeheerder John Veals en de literair criticus R. Tranter. Het is m.i logisch dat de schrijver perfect het reilen en zeilen van de literaire wereld kent maar zijn gedegen kennis van de wereld van financien is voor mij minder evident. Met 25 jaar ervaring in de banksector heb ik nog het één en het ander kunnen bijleren.

In 'Een week in december' houdt Faulks de lezer een spiegel voor van de hedendaagse samenleving.

Het was het eerste boek dat ik las van deze schrijver maar het zal zeker niet het laatste zijn.