Recensie Geschiedenis van mijn puurheid

21 juni 2011
Het minste dat je kan zeggen van de roman “Geschiedenis van mijn puurheid” is dat het vernieuwend is. Deze roman brengt het verhaal van een 24 jarige gehuwde Italiaanse jongeman die gekozen heeft om te leven als een goed en voorbeeldig rooms-katholiek man. Hij stelt zich boven de wereldlijke geneugtes, hij zal zich niet bezondigen aan seksuele en andere uitspattingen, hij streeft naar reinheid, puurheid in alle levensfacetten. Hij woont en werkt in Rome. Als redacteur werkt hij bij een uitgeverij die een boek op de markt gaat brengen dat aantoont dat Paus Johannes Paulus II een Joodse Paus was. Het werk aan dit boek, de aantrekkingskracht van zijn schoonzuster en de verwachtingen en levensstijl die hij zichzelf heeft opgelegd eisen hun tol. Hij raakt psychisch meer en meer in de problemen en slaat op de vlucht naar Parijs. Hier komt hij in contact met alles wat en met iedereen die hij in feite veracht.
Het is door de vele -al dan niet noodzakelijke- uitweidingen , toelichtingen, verklaringen van de schrijver geen eenvoudig boek om te lezen. Maar er is iets , ik kan niet zeggen wat, waardoor je gefascineerd blijft en wil blijven doorlezen om toch maar deelgenoot te blijven van het leven van deze jonge man. Deze roman is wat ik noem apart, nieuw, speciaal maar het is echt een aanrader om te lezen!