Recensie Leer ons stil te zitten

15 maart 2011
Het boek van Tim Parks bevat veel waarheid en veel wijsheid….. het leert je een spiegel voor jezelf te houden , een spiegel voor je leven te houden. Je bent meer dan opstaan, eten, werken, eten,slapen, opstaan, eten , werken, eten, slapen,….. Vroeg of laat dient ieder van ons eens stil te staan in zijn leven, de stilte zal je onthullen , de stilte laat je jezelf tegen komen, je zelf ontmoeten en zal je leren hoe rijk je bent, hoe goed het voelt om terug jezelf te ontmoeten.
Je kan het boek opdelen in 2 stukken. Het eerste deel waarin Parks op zoek gaat naar wat hem ziek maakt, naar een verklaring voor deze ondragelijke pijnen. Het tweede deel kan je zien als het aha-erlebnis. Parks leert beetje bij beetje wat hem kan helpen om de pijn in zijn leven te verminderen, daarbij leert hij ook zichzelf beter kennen en aanvaarden. Parks is in feite zichzelf tegengekomen.
Persoonlijk heb ik echt genoten van het eerste deel, dat was dan ook geheel in Parks gekende schrijfstijl: to the point, humoristisch en vlot. Maar aan het tweede deel heb ik moeten zwoegen. Het is natuurlijk niet evident om deze gevoelens , ervaringen herkenbaar en voor elkeen begrijpbaar neer te schrijven. Maar mijn inziens heeft Parks het echt wel moeilijk gemaakt door nog eens zijn “lijdende ik” en wat hij noemt zijn “literaire ik” te gaan benoemen, met elkaar te confronteren. Maar al bij al blijft het een nuttig boek voor elkeen die zichzelf durft in de spiegel te zien.