Recensie Mijn zusje

05 december 2013
Enkele jaren terug heb ik enorm genoten van de roman “Dochters van het land” van Joyce Maynard. Maynard is dan ook een rasvertelster die je als lezer weet mee te slepen in het door haar neergepende verhaal. Haar recent verschenen roman “Mijn zusje” wilde ik dan ook heel graag lezen.
De zusjes Torricelli , Rachel 13 en Patty 11 jaar oud, leven met hun moeder in een eenvoudig huis aan de voet van een berg in Marin County, Californië. Hun vader, een knappe en charmante politierechercheur, hoofd van de afdeling moordzaken, is hun held. Omwille van de vele vrouwenaffaires van hun vader, leven hun ouders sinds 5 jaar gescheiden. De zusjes worden door hun depressieve moeder veelal aan hun lot overgelaten. Maar daar tegenover staat dat zij ook veel vrijheid genieten. Hun dagen brengen ze veelal met elkaar door in de hun omringende prachtige natuur. Ze zijn elkaars beste vriendinnen en weten zich uitstekend te schikken in hun lot. De bezoekjes van hun vader ervaren beide meisjes telkens weer als een feest. Als hun vader belast wordt met een moordonderzoek groeit hij in geen tijd uit tot een beroemdheid. Van deze knappe, attractieve politierechercheur verwacht men dat hij snel de moordenaar van een reeks jonge vrouwen zal arresteren. Maar als de moordenaar, de Sunset Strangler, blijft toeslaan slinkt Anthony Torricelli ‘s populariteit zienderogen. De eens zo geprezen rechercheur wordt nu verguisd door de publieke opinie. Men eist zijn aftreden. Maar dat is zonder de zusjes gerekend. Zij beramen een plan om hun vader, hun held, weer op een nationaal voetstuk te plaatsen.
“Mijn zusje” is een meeslepend verhaal, een coming- of- age verhaal met een “light” thriller gehalte. De schrijfster heeft op een onroerende, realistische manier de leefwereld van een pubermeisje onder woorden gebracht. Je herkent je zelf in de wankele stappen van de 13 jarige Rachel op haar weg naar de volwassenheid. Je denkt weer terug aan je eigen lichamelijke veranderingen, je eerste kus, je eerste liefje, kortom het ontluiken van “de vrouw” in het meisjes lichaam. Op een knappe manier slaagt de schrijfster er in om de sfeer van de late jaren 70 op te roepen. Hiervoor maakt ze dankbaar gebruik van de toenmalige songs, met "My Sharona” in de hoofdrol! Maynard heeft met “Mijn zusje” andermaal een boeiende, meeslepende, intrigerende en in mindere mate spannende roman geschreven. Haar reputatie als meesterlijk verhalenverteller heeft ze andermaal onderschreven. Mijn zusje is een roman die vele lezers zal aanspreken. Ik kijk alvast uit naar nieuw werk van haar hand.