Recensie Nachtdanser

06 september 2011
De roman “Nachtdanser” is de derde roman van de Nigeriaanse schrijfster Chicka Unigwe. Met haar eerdere werken “Fata Morgana” en “Feniks”, in eerste instantie uitgegeven in het Engels, deed ze reeds van zich spreken.
Chika Unigwe is geboren in Enugu, Nigeria. Ze woont nu in Turnhout met haar Belgische man en vier kinderen.
Ze behaalde haar diploma licentiaat in Engelse taal en literatuur aan de University of Nigeria, Nsukka. Daarnaast, behaalde ze een post-graduaat aan de KU Leuven en doctoreerde ze aan de Universiteit van Leiden. Chika Unigwe schrijft zowel fictie, poëzie als educatieve boeken.
In haar derde roman brengt de schrijfster een problematiek uit haar geboorteland onder de aandacht. Veel Nigeriaanse culturen, zeker de Igbo-cultuur waartoe ze zelf behoort, zijn sterk patriarchaal gericht. Een gezin moet bestaan uit een vader, minstens één mama en kinderen. De vader kan enkel ontbreken door overlijden. Scheidingen komen er dan ook niet vaak voor. Een vrouw die voor scheiding kiest, krijgt samen met haar kinderen een negatief etiket opgeplakt. Zij en haar kinderen zijn te mijden.
De roman vertelt dan ook het verhaal van het meisje Mma dat opgroeit bij haar moeder, Ezi. Over een vader wordt er niet gesproken. Mma neemt het haar moeder, tot aan haar moeders dood ,zeer kwalijk dat ze haar vader niet mag of kan leren kennen. Mma heeft haar moeders levenswandel steeds gehaat. Ze heeft materiële welstand gekend maar de pijn, de eenzaamheid, de afwijzing door de omgeving kan geen geld vergoeden. Na het overlijden van haar moeder krijgt Mma een doos met haar moeders memoires. Deze memoires zullen haar bij haar zo gemiste familie en haar vader brengen. Na kennismaking met haar grootvader, haar tante en nonkels, haar vader, diens tweede vrouw en hun kinderen krijgt de jonge vrouw Mma een heel ander beeld van haar moeder.

“Nachtdanser “ is een mooie, warme, boeiende familieroman. De schrijfster weet een sfeer op te roepen waardoor ik me als het ware in Nigeria waande. Ze weet ook prachtig de personages weer te geven. Zeer zeker een aanrader.