De debuutroman ”Nachtmuziek” van de Duitse schrijfster Alissa Walser werd in Duitsland een groot succes. Door dit gegeven plus de mooie kaft en lovende kritieken op de achterzijde was mijn interesse gewekt. Het verhaal speelt zich af in Wenen in de 18de eeuw. De bekende arts Mesner krijgt de opdracht om het muzikale wonderkind Maria Theresia te behandelen voor haar blindheid. Waar de traditionele geneeskunde faalde verwachten Maria Theresia’s ouders alle heil van de onorthodoxe behandelingsmethodes van dokter Mesner.
Helaas, het boek heeft mijn verwachtingen niet kunnen waar maken. De roman staat bol van de gecompliceerde zinnen. Je krijgt als lezer een overdosis aan geregistreerde gebeurtenissen over je heen en dan nog krijg je geen voeling met de hoofdpersonages. Je moet ook opletten dat je nog mee blijft want het is soms gokken om te weten over wie het nu weer gaat. Naar het einde toe dacht ik dat de schrijfster ook deze problemen kende want vanuit een enorme traagheid zijn we plotsklaps 8 jaar verder en komen we tot een einde… want een plot kan je het niet noemen.

Reacties op: Recensie Nachtmuziek