Recensie Toen god een konijn was

13 september 2011
Het valt me meer en meer op dat een boekomslag heel wat voor een boek kan doen. De ene trekt je aan, de andere stoot je af, de ene wekt je nieuwsgierigheid op, de andere wiegt je in slaap. Maar je hebt ook boeken waarbij niet alleen de boekomslag op je roept koop me, lees me, maar dat de titel je onmiddellijk aanspreekt, nieuwsgierig maakt en dat was zeker het geval bij de roman “Toen god een konijn was”. Na het lezen van de achterflap was ik helemaal verkocht, dit moest en zou ik lezen.
De roman brengt in 2 delen een verhaal over volwassenwording. In deel één leren we door de ogen van een jong Engels meisje haar leefwereld , haar jeugd kennen. In deel twee ontmoeten we het, inmiddels 20 jaar oudere, meisje terug in New-York. Sarah Winman slaagt er prachtig in om een fascinerend portret over de kindertijd en jeugdjaren van het meisje Elly weer te geven. Elly’s jeugd is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, ze maakt ook zeer donkere kanten mee. Deze ervaringen tekenen Elly natuurlijk als volwassen vrouw. Zonder in detail te willen treden, sec gezien, brengt de roman het verhaal van de onverbrekelijke band tussen een zus en haar broer, de aantrekkingskracht van familiebanden, de impact van vriendschapsrelaties, de invloed van een opvoeding in een excentrieke leefomgeving. En dit alles met op de achtergrond de historische en memorabele gebeurtenissen van 1968 tot 9/11. De roman is een ode aan de liefde en de waarde van oprechte vriendschap.
De sterkte van de roman zit in deel één vooral in de tot de verbeelding sprekende weergave van de uiterst grappige anekdotes,de pure kinderlijke observaties en interpretaties van het leven. Deel twee moet het meer hebben van de op een meeslepende manier weergegeven somberheid, ernst, donkerheid van de gebeurtenissen. Ik heb gelachen en ik heb gehuild, maar vooral blijft me de warmte, de intensiteit bij waarmee dit boek is geschreven. Sarah Winman heeft een prachtige, fantastische debuutroman geschreven. Het was het zesentachtigste boek dat ik dit jaar las maar het is nu reeds zeker dat dit boek mijn nummer één van 2011 zal worden!!!.