Recensie Vluchtweg

27 januari 2012
Via sociale media maakte ik kennis met de schrijfster, San van de Voorde, van het jeugdboek “Vluchtweg”. Genoeg reden voor mij om haar boek te lezen.
Kort samengevat vertelt het boek het verhaal van een 17 jarig meisje , Lina, dat samen met haar moeder en diens nieuwe vriend vanuit België naar Zuid-Afrika verhuist. Haar biologische vader heeft haar en haar moeder verlaten voor een andere man. Naast deze scheiding heeft ze ook moeten leren leven met het feit dat haar vader zelf uit het leven is gestapt. Moeder en dochter hebben dit alles op hun eigen manier ervaren en het gebeuren al dan niet een plaats gegeven in hun leven. Echt praten doen ze er niet over. Praten met elkaar doen ze sowieso niet veel. Alhoewel Lina zich goed verstaat met haar moeders vriend, Ben, wil ze terug naar België. Als er opnieuw een dramatisch gebeuren plaats vindt in haar jeugdige bestaan neemt ze halsoverkop het besluit om naar haar geboorteland terug te keren. Deze terugkeer zal haar langs vele paden en mensen leiden en haar uiteindelijk bij haar ware zelf brengen.
Het boek valt onder de reeks “girls only” en is leesvoer voor meiden vanaf 14 jaar…. ik heb het als 50 jarige met veel plezier gelezen. Het boek is vlot geschreven. Het kent een goede uitdieping van de personages. Het geeft een goed beeld van het historische en huidige Zuid-Afrika. De thematiek van dochter- moeder relatie, zelfdoding , verlies, opgroeien, kent een uitwerking op maat van een jeugdige lezer en spreekt eveneens een volwassene aan. Echt sterk is het gegeven dat de schrijfster nergens veroordelend of beoordelend spreekt over de gebeurtenissen, ze laat het Lina met vallen en opstaan zelf ontdekken!