Recensie Kommer & karma

06 juli 2011
David Safier – Kommer en Karma (Mieses Karma)

Van dit boek heb ik de Duitse versie gelezen, maar ik heb gezien dat het in het Nederlands ook te verkrijgen is. Op de kaft staat met grote letters: “bestseller” en ons heeft het iemand cadeau gedaan omdat ze het zelf een leuk boekje vond.

Normaal gesproken heb ik even nodig om in een boek te komen, maar hier was het vanaf de eerste pagina al raak. We kijken mee in het leven van de succesvolle presentatrice Kim Lange en we beginnen op de dag waarop ze sterft. De dag waar ze lang naar uit heeft gekeken, omdat ze voor een belangrijke televisieprijs is genomineerd en ze er vanuit gaat dat ze die kan krijgen. Zelfs deze belangrijke dag heeft wat minpunten, vooral waar het haar familie betreft: ze krijgt steeds meer het gevoel dat hun leven gaat aan haar voorbij gaat en dat haar huwelijk ook eigenlijk aan zijn einde is. Haar dood is het toppunt van alle minpunten. Helaas loopt het na haar dood ook niet helemaal naar wens, ze wordt gereïncarneerd. Om weer op te kunnen stijgen in een hogere levensvorm, moet ze goed karma zien te verzamelen. Iets wat ze tijdens haar leven als mens niet genoeg heeft gedaan. De vraag is natuurlijk: hoe doe je dat als je een mier bent...

Over de schrijfstijl kan ik niet zo heel veel zeggen. In het Duits is het goed leesbaar en het is een grappig boekje. Eigenlijk kan je niet zeggen dat het thema reïncarnatie er een is waar je met humor mee om kunt gaan, maar in dit geval is het goed gelukt.

Juli 2011 - Bianca van Strien