Recensie De theeceremonie

10 december 2010
Dit vond ik werkelijk een schitterend boek. ik heb het al meer dan drie weken geleden uitgelezen, maar nog dagelijks denk ik terug aan het verhaal. Ik had geen affiniteit met de Japanse historie maar ben door dit boek nieuwsgierig geworden. De cultuur, gewoonten, omgangsvormen en onderlinge verhoudingen worden geheel in sfeer omschreven. Het boek barst van de details en bloemrijke taal, wat in dit boek zeker een functie dient. De schrijfstijl is aangepast aan de inhoud en de manier waarop de zaken ook in het verhaal gebracht zouden worden. Niets wordt direct gebracht en hierdoor krijgt de tekst meerdere lagen, zonder dat dat storend is. Soms moet je even nadenken over wat de schrijfster nou écht wil zeggen met een bepaald stuk tekst of omschrijving.

Het is geen boek wat je snel leest, maar het is dubbel genieten vanwege het mooie verhaal wat er verteld wordt, maar ook de manier waarop. Dit is absoluut 1 van mijn favoriete boeken.