Recensie Pretty Little Liars 1 - Vriendschap

19 maart 2012
Dit boek kwam ik toevallig tegen in de bibliotheek toen ik eigenlijk op zoek was naar ´volwassenen´ boeken (zoals boeken over filosofie of tuinieren ofzo) maar kon het natuurlijk niet laten. Komop zeg, ik ben 18. Dan mag ik toch zeker wel lekkere voorspelbare chicklits lezen in plaats van boring gebazel over Plato´s gezanik?

Anyways, ik begon er in en kon eigenlijk niet meer stoppen. Het boek is luchtig geschreven, ik zou niet té simpel zeggen, maar eigenlijk precies op een manier zoals een jong-volwassene iets zou verwoorden (maar dan wel zo eentje met een degelijke opleiding en zonder bontkraag). De mode-termen en merknamen vliegen je om de oren, alles is lekker overdreven classy beschreven...maar dat is niet de reden waarom je dit boek niet kan wegleggen. Ik bedoel, dat soort boeken vind je overal in de ´top 10 vrouwen favorieten´. Gooi het woord ´Chanel´ om de vijf zinnen in je verhaal en je hebt ze aan je lippen.

Maar Pretty Little Liars is meer dan dat. Er is een enorm mysterie gaande dat vier uit elkaar gegroeide vriendinnen weer bij elkaar brengt. Na de verdwijning van hun hartsvriendin (die tevens ook de leidster en dictator van de groep was) krijgen elk van de vier, vreemde smsjes en emailtjes van een mysterieuze afzender die van ieder een aantal smerige geheimen weet. Het duurt dan ook niet lang voordat deze er mee rond gaat lopen bazuinen, dreigementen gaat uitdelen...maar ook tips over de moord op Allison Dilaurentis: de verdwenen queen bee. Wat ze nu eigenlijk met deze pain in the ass aanmoeten weet niemand, ze durven het dan ook aan niemand te vertellen en komen zo dus weer langzaam in contact met elkaar.

Het boek is spannend, verslavend met veel cliffhangers en plottwists. Je MOET gewoon de hele serie gelezen hebben wil je een goede nachtrust hebben. Pretty Little Liars is voor iedereen die van naaldhakken en CSI houd een must: want dat is het, CSI in een Chanel jasje.