De laatste winter vertelt het verhaal van de Amsterdamse Anna Verbeek die in 1944 met haar moeder en jongere zusje tegen de honger vecht. Er is haast geen voedsel en brandstof meer in de stad. Bovendien maakt ze zich grote zorgen om haar jongeren broer, Maarten, die bij de razzia van Putten is opgepakt en weggevoerd in een trein. Ook na de bevrijding ontbreekt elk bericht. Maar dan komt Anna op het spoor van een jongen die het concentratiekamp Neuengamme heeft overleefd en sprekend op haar broer lijkt…. Wat is er met Maarten gebeurd?

Ik heb nog nooit een boek over de oorlog gelezen. Dus het was voor mij best spannend. Natuurlijk had ik wel van oudere mensen verhalen over de oorlog gehoord, maar een boek over de oorlog lezen daar stond ik even niet bij stil. Ik kreeg het boek binnen het bevatte 382 pagina’s. Normaal verslind ik hele dikke boeken, maar ik stond even stil bij het feit dat een boek over oorlog misschien iets te heftig zou kunnen worden. Vooral nu het 382 pagina’s bevatte. Ik sloeg het boek open en vanaf bladzijde 1 werd ik meegezogen in het verhaal. Ik kon niet meer stoppen met lezen. Zo spannend en adembenemend vind ik dit boek. Ik wist niet wat de razzia van Putten inhield. Door Roobols boek ben ik research gaan doen over dit onderwerp en is mijn historische kennis over de oorlog gegroeid.

In het verhaal word je meegezogen in de belevingswereld van Anna
die niet alleen haar broer kwijtraakt maar ook allerlei andere erge dingen meemaakt. De laatste winter is een hele sterke debuutroman. Haar schrijfstijl sprak mij ook erg aan. Ik wacht nu vol spanning af op haar volgende boek.

Reacties op: Ademloze roman

Bestel het boek bij Libris vanaf 46,50 Bestel het ebook bij Libris voor 7,99