Dit boek lees je niet, dit boek voel je

21 april 2015
“Mo! Moooo!’Telkens voel ik hoe mensen tegen me aan botsen. Een elleboog verdwijnt diep in mijn ribben en met moeite blijf ik overeind. Ik moet doorgaan kan nu niet stoppen en ik duw de mensen die in de weg staan opzij. Ik negeer de boze en verbaasde blikken en met mijn handen in mijn zij ren ik verder. Waar gaat hij heen? Dit is niet wat we hadden afgesproken. Waarom doet hij dit? Dan zie ik hem eindelijk in de verte stilstaan en opgelucht haal ik adem. Het is nog niet te laat. Ik kan hem nog ompraten, zorgen dat hij zich aan de afspraken houdt. Want daar gaat het om. Je houden aan je afspraken en nakomen wat je hebt beloofd. Iets anders is er niet. Ik heb hem dat nu al duizend keer gezegd, maar sinds ons vertrek uit Nederland lijkt het wel of hij is veranderd. Elke dag een beetje meer. Van de sterke betrouwbare jongen die ik leerde kennen in iemand die ik niet meer ken. Iemand die ik ook niet wil kennen. Een onbetrouwbare loser,” een stukje uit het boek Meedogenloos, van Nataszia Tardio.

9789020609547

Meedogenloos, een verhaal dat mij lang zal nablijven. Dit boek is erg bijzonder voor mij allereerst omdat ik bij de boekpresentatie aanwezig was en ten tweede geeft dit boek een bijzondere kijk op de actualiteit. Tardio neemt je in dit boek mee naar de wereld van de 15-jarige Isra, die plotseling spoorloos verdwijnt.

Je ziet duidelijk dat Isra van een vrijgevochten jonge tiener verandert in een naar andere mensen’ mening een extremist. Zo draagt ze ineens een hoofddoek en verdiept zich in de islam terwijl ze Mo leert kennen. Stiekem is Lukas verliefd op haar. Helaas is deze liefde niet wederzijds. Isra is verliefd op Mo, met wie ze ook een relatie aan gaat en kort daarna verdwijnt.

De geruchten doen de ronde dat Isra samen met Mo op het vliegtuig is gestapt om zich aan te sluiten bij de terreurbeweging ISIS. Lieke gelooft hier niets van. Haar beste vriendin zou dit nooit doen. Lieke denkt dat ze ontvoerd is door Mo.

“Nerveus draai ik rondjes op mijn bureaustoel. Eigenlijk moet ik huiswerk maken, maar ik kan met er niet op concentreren. Steeds opnieuw dwalen mijn gedachten af naar Isra Waar is ze? En vooral: leeft ze nog? Zo zelfverzekerd als ik was tegenover mijn moeder, zo onzeker voel ik me vanbinnen. Misschien heeft Mo haar wel vermoord en is ze helemaal niet weggelopen. Maar waarom stelt de politie da al die vragen over Syrië en Isra’s interesse in de islam en zo? Dat doen ze toch niet zomaar? Aan de andere kant heeft de politie het ook heel vaak fout. Soms zitten mensen zelfs onschuldig in de gevangenis.”

Lieke en Lukas doen er alles aan om hun vriendin op te sporen. Ze besluiten om misdaadjournalist Simon van der Pol in te schakelen. De vraagt blijft hier: Is Isra vrijwillig meegegaan of heeft Mo haar ontvoerd?

Allereerst wil ik zeggen dat de cover prachtig is vormgegeven: te zien is een meisje met een zwarte hoofddoek en een jongen met sproeten. Op de achtergrond een moskee en vogels. Meedogenloos kopt het in het groen. Tardio ken ik van Kus Kus Besness en Spiegelbeeld. Maar na het lezen van dit boek heb ik Tardio toegevoegd aan mijn lijstje favoriete auteurs. Meedogenloos is zo opgebouwd dat het leek alsof ik naar een film keek. Dit boek lees je niet dit boek voel je. Tardio heeft dit verhaal erg spannend opgebouwd dat ik niet meer kon stoppen met lezen. Deze thriller heb ik binnen no-time verslonden. 190 pagina’s leesplezier. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt 5 sterren!!

Officiele bron: