Recensie De koning

17 november 2013
Bij het lezen van dit werk kreeg ik niet zelden de indruk dat het een biografie betrof van een bizarre, wispelturige en soms ook infantiele despoot die voor zijn onderdanen en zijn onmiddellijke omgeving een permanent levensgevaar betekende. Zwak figuur ook in het macabere spel tussen de grootmachten Groot-Britanniƫ en Rusland met Frankrijk als derde hond. Deze koning is door zijn opvoeding zo verwaand en wereldvreemd dat zijn volk hem beter kwijt zou zijn dan rijk. Uiteindelijk zal hij, zoals te verwachten was, door zijn alomtegenwoordige opposanten uit de weg geruimd worden.
De Koning is een boek dat nog maar eens aantoont dat het domme mensdom vaak geregeerd wordt door zwakkelingen met ongehoord veel lef en grootheidswaanzin.
Een aangenaam leesbare geschiedenisles in romanvorm.