Schrijfster Astrid Potuijt verloor in 2012 plotseling haar zus Els. De jonge weduwe overleed binnen 24 uur aan een levensbedreigende bacterie en liet een klein kind achter. Dit drama is het uitgangspunt voor de roman ‘Kus van Zus’.

‘Kus van Zus’ is een boek dat begint vol emotie. Natuurlijk is dat in de eerste plaats het verdriet over het verlies van de zus. Maar er is  ook oprechte woede over het laks reageren van de hulpdiensten. De ik-figuur treft ’s avonds haar zus doodziek aan en belt 112.

“Is zij bij kennis?”, vraagt de man van de alarmcentrale.

“Ja”, zeg ik naar waarheid.

“Dan moet u toch echt de huisarts bellen.”

De assistente van de huisarts geeft de melding de volgende ochtend geen enkele prioriteit. “U kunt vanmiddag om half drie terecht.”

Daar is niets aan verzonnen. Het verhaal maakt daardoor meer indruk dan je zou vermoeden door het etiket ‘liefdesroman’ dat ‘Kus van Zus’ van de uitgever heeft meegekregen.

De eerste roman van Astrid Potuijt, ‘Smoesjes’, was een hilarisch verhaal dat op een hele luchtige toon werd verteld. ‘Kus van Zus’ begint met een tragedie. Toch wordt het verhaal op diezelfde lichte toon verteld. Enkele passages in het boek zijn indringender geschreven dan de rest van het verhaal. Zoals een bezoek van hoofdpersoon Nienke aan een supermarkt. Plots beseft ze dat ze het kind van haar overleden zus uit het oog is verloren. Een wanhopige zoektocht door de schappen begint.

Het verhaal gaat verder over de manier waarop Nienke haar leven opnieuw inricht. Zonder zus, maar met de verantwoordelijkheid voor een jong kind. Maar het zijn vooral de indringende delen van het boek die mij, een half jaar na het lezen ervan, nog helder voor de geest staan.

Een boek dat indruk maak. Waarom dan toch geen vijf sterren? Omdat de uitgever slordig is omgesprongen met de tekst. ‘Kus van Zus’ verdient een gecorrigeerde tweede druk.

Overigens is ‘Kus van Zus’ het derde boek van Astrid Potuijt. De eerste twee schreef ze onder de naam Astrid Krijgsman.

Reacties op: Meer dan een ‘liefdesroman’