Ultieme 'what if' van de recente geschiedenis

Bertjan Kers 26 april 2015
Mist over Londen is bijzonder, de ultieme what if van de recente geschiedenis. Sansom neemt de lezer mee naar het Europa in de jaren '50 van de twintigste dat bestaan zou hebben als het Verenigd Koninkrijk na de hel van Duinkerken zich gewonnen had gegeven.

Enorm veel slagen om de arm natuurlijk, maar het inderdaad behoorlijk anders kunnen lopen als Groot-Brittannië niet als uitvalsbasis had kunnen dienen voor de strijd tegen nazi-Duitsland. "Give us the tools and we'll finish the job" waren de fameuze woorden van Winston Churchill, die in het boek een prominente bijrol speelt.

Een kleine 600 pagina's is niet niks, maar laat dat je er niet van weerhouden om dit boek te lezen. Spannende van kaft tot kaft. En sla vooral het slotwoord niet over, waarin Sansom achtergronden geeft over het boek. Ook zeer de moeite waard, zeker voor degenen die geïnteresseerd zijn in #WW2.

Meer recensies van Bertjan Kers