Sombere thema’s, soepel verhaal

20 mei 2014

Kindermishandeling, pedofilie, psychische aandoeningen: het zijn niet bepaald de vrolijkste thema’s die Lisa Gardner opvoert. Toch kun je In haar naam prima lezen zonder het risico op slapeloze nachten.

Hoofdpersoon Charlie Grant is ervan overtuigd dat ze vermoord wordt, en wel op 21 januari. In voorgaande jaren werden haar twee jeugdvriendinnen op die datum omgebracht. Ze vraagt rechercheur D.D. Warren om hulp. Maar al snel twijfelt D.D. Warren aan Charlies onschuld.

Gardner trekt de lezers vanaf de proloog in het verhaal. Ze wisselt de belevenissen van rechercheur Warren, vaste hoofdpersoon in tal van haar boeken, af met de ik-persoon Charlie. Beide vrouwen, maar ook andere personages, komen goed uit de verf. Ze krijgen net dat vleugje privé beslommeringen mee die mensen levensecht maken.

Helaas denk je al vrij snel te weten wie de moordenaar is, en waarom. Dat heeft te maken met de Nederlandse titel In haar naam. Deze impliceert dat er misdrijven worden gepleegd in naam van een vrouw waarmee de moordenaar een relatie heeft. Jammer. De originele titel Catch me (Grijp me) laat veel meer te raden over.

Gelukkig valt er meer dan genoeg te genieten, tot het einde toe. Gardner schrijft soepel en toegankelijk, en houdt de spanning lang vast. Zelfs als het verhaal op het laatst een beetje inzakt komt er nog een verrassende plotwending, waardoor je de resterende hoofdstukken toch weer in een ruk wilt uitlezen.