Geschiedenisles?

05 november 2014

Landgoed Longbourn is een historische roman en speelt zich af rond het jaar 1800, de tijd van de klassenverschillen. Op dit landgoed wonen een landheer en zijn vrouw met vijf dochters, een hoofd huishouding en meerdere bediendes en knechten. Het boek neemt je mee in het leven van de rijke familie en het arme leven van de bediendes. Als een rode lijn in het boek loopt de verliefdheid van Sarah, één van de bediendes. Ze is verliefd op een nieuwe knecht en hij blijkt meerdere geheimen te hebben. Er wordt ook een deel van het boek geheel gewijd aan een periode in het leven van James. Dit had wat mij betreft wat beknopter mogen zijn. Zelf had ik ook graag gezien dat het weerzien van Sarah met haar liefde wat uitgebreider werd beschreven. Ik ben zelf geen liefhebber van dit soort romans, voor mij is het bijna een geschiedenisles. Maar wanneer je jezelf graag in het verleden waant, is het een aanrader. Ik heb er heel wat nieuwe woorden bijgeleerd, waar ik het bestaan van niet af wist.