Een pageturner!

03 augustus 2015
Een lijvig boekwerk, van 527 pagina’s: ‘Familiealbum’ van Leo Pleysier. Het boek bestaat uit vijf romans.

‘Wit is altijd schoon’ vertelt het verhaal van een moeder, die op haar sterfbed ligt. Zelfs van daaruit probeert ze de dingen nog naar haar hand te zetten.
In ‘De kast’ word je meegenomen in een lang telefoongesprek tussen een broer en een zus. Zij praten over de nog te verdelen spullen van moeder. Het gesprek over die verdeling leidt tot allerlei speculaties.
In ‘De Gele Rivier is bevrozen’ worden we deelgenoot van het leven van een tante, die als non in China werkt. Het geeft een mooi beeld van haar leven daar.
Het vierde deel heet ‘Zwart van het volk’ en vertelt over het leven van een zoon in Afrika. Het is boeiend kennis te nemen van zijn belevenissen in het verre Afrika.
En in ‘Volgend jaar in Berchem’ komen allerlei mensen aan het woord, die hun herinneringen aan de overleden vader met de lezers delen.

Deze vijf werken zijn voor het eerst uitgebracht in één album, met een nawoord van de auteur. Hij gaat daarbij in op de totstandkoming en de samenhang van de afzonderlijke verhalen.

De verhalen zijn verstild en met een mooie eenvoud weergegeven, heel beeldend ook. Juist het bij elkaar voegen van de vijf eerder uitgebrachte albums in één werk heeft, voor mij als lezer en liefhebber van familiegeschiedenissen, een duidelijke meerwaarde. Het geeft een mooi en samenhangend beeld van deze familie, in al zijn eenvoud en toch bijzonder. Het boek leest als een trein. Daarom voor mij: een aanrader!

Meer recensies van