Schuldig

12 december 2015
Jeroen, 14 jaar, zit in 2Havo. Als hij op een dag op school komt, hoort hij van zijn mentor Tom Fransen, dat Jelmer, een klasgenoot van hem, een einde aan zijn leven heeft gemaakt.

Jeroen voelt zich schuldig, evenals zijn vrienden Willem en Rico, want ze hebben Jelmer vaak erg gepest vanwege zijn meisjesachtige en claimende gedrag.  En ze delen een geheim.

Toch laat hij niets blijken en probeert hij zich zo normaal mogelijk te gedragen, maar de vriendschap met Willem en Rico verandert.  Daarnaast bloeit de vriendschap met zijn klasgenootje Anne op, maar Jeroen weet niet wat hij met al die verschillende gevoelens aan moet. Daardoor lijkt zijn vriendschap met Anne ook te gaan mislukken.

In vijf hoofdstukken beschrijft Jeroen wat er in de vijf dagen na Jelmers overlijden gebeurt, thuis en op school en met zijn vrienden. Via flashbacks kom je erachter wat er daarvóór is gebeurd. Doordat je alles beleeft door de ogen van Jeroen, begrijp je ook goed wat hij van binnen doormaakt.

Wie ik ben is een knap geschreven boek van Emiel de Wild waarin de thema’s pesten, zelfdoding, vriendschap en verraad mooi zijn uitgewerkt. Zo nu en dan vond ik het een beetje beklemmend vanwege de pesterijen, maar de manier waarop de school en Jeroens ouders omgaan met dit drama zou een voorbeeld kunnen zijn.
Absoluut een aanrader voor jongeren vanaf ongeveer 12 jaar.

Meer recensies van