De Hongerspelen, even spannend als origineel.

01 juni 2015
Het boek De Hongerspelen, geschreven door Suzanne Collins, is een zeer spannend boek dat je zeker in één ruk wilt uitlezen.

Katniss Everdeen is een meisje dat samen met haar moeder en haar zusje Prim in het arme district 12 woont. Ze leeft in het land Panem waar elk jaar een soort "spel" op leven en dood tussen 24 jongeren gehouden wordt. Uit elk district wordt er één jongen en één meisje gekozen. Katniss was er redelijk gerust in dat ze niet gekozen zou worden. Zij werd ook niet gekozen, maar haar zusje Prim wel. Katniss wou absoluut niet dat haar zusje zou meedoen (en waarschijnlijk ook zou sterven) dus gaf ze zich vrijwillig aan om aan de levensgevaarlijke Hongerspelen deel te nemen.

Het boek De Hongerspelen is in een vertellende-ik geschreven dus weet de lezer niet meer en niet minder dan het hoofdpersonage. Het boek is zo geschreven dat je plots denkt dat Peeta (de jongen die ook meedoen aan de Hongerspelen en ook uit district 12 komt) tegen Katniss werkt en haar dus uiteindelijk wilt doden, maar dit was zijn bedoeling niet. Dit maakt het boek een stuk spannender. Je beleeft dus ook een beetje de angsten die Katniss heeft doorstaan tijdens de Hongerspelen.

Eén van de beste zaken aan dit boek is het verhaal op zich. Ik vind het een enorm origineel en meeslepend verhaal. Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn om 24 jongeren op leven en dood te laten vechten om daarmee mensen te entertainen. Je wilt het boek echt in één keer uitlezen. Als tweede zaak vind ik het heel goed dat het in een vertellende-ik geschreven is. Dat maakt het boek veel spannender.

Iets minder goed aan dit boek vind ik dat er twee jongens verliefd zijn op Katniss en dat ze moet kiezen. Ik vind dit onderwerp een beetje overbodig en denk dat de auteur dat er gewoon bij heeft gestoken om toch iets over liefde in het verhaal te steken.

Dit boek is zeker een aanrader voor mensen die van spanning en sciencefiction houden. Het is een boek dat je moet gelezen hebben.