Mogen de kansen immer in je voordeel zijn!

01 juni 2015
'Subliem' is het ene woord dat ik zou plakken op het boek. Ik heb het boek De hongerspelen gelezen van Suzanne Collins. Dit is het eerste boek van een trilogie. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Een belangrijk citaat uit het boek is: 'Vrolijke Hongerspelen' en 'Mogen de kansen immer in je voordeel zijn!'

Katniss is een meisje van zestien, haar moeder is apothekeres, haar vader is omgekomen bij een mijnongeluk. Ook heeft ze een zusje van twaalf, Prim. Katniss jaagt samen met haar beste vriend Gale illegaal elke dag in het bos om eten te verzamelen, ze zijn namelijk erg arm. Katniss is vaak heel eigenwijs, en als ze iets besluit blijft ze daar ook bij.
Katniss Everdeen woont in het twaalfde en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Jaarlijks worden de Hongerspelen gehouden: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district tussen de twaalf en achtien jaar, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeven ze zich in de gemanipuleerde arena. Hoe ver zullen ze gaan om te overleven? Dit kom je te weten als je het boek leest!
Een motief van het verhaal is dat Katniss bijna elke dag gaat jagen met Gale in het bos. Een ander motief is dat katniss elke dag naar de as gaat om haar spullen te ruilen/verkopen. Het genre van het boek is sciencefiction.

Ten eerste vind ik dat het een aangrijpend boek is, je leeft echt mee met het hoofpersonage (Katniss). Een ander pluspunt aan het boek is volgens mij dat het voor veel doelgroepen bedoeld is, volwassenen en tieners, jongens en meisjes. Een minpunt is dat het een tamelijk dik boek is, voor mensen die niet graag lezen. Ik ben ook geen boekenverslinder, maar ik vond dat het boek vlotter las dan ik verwacht had. Uiteindelijk als het boek uit was, had ik het gevoel dat ik nog verder wil lezen. Een ander minpunt is dat je echt met je gedachten erbij moet zijn om het verhaal te bergijpen, heb ik ondervonden.

Dit boek is echt een aanrader. Het is mijn lievelingsboek en de film van dit boek is ook echt magnifiek, maar toch verkies ik zelf het boek.

Het boek De hongerspelen telt 450 pagina's en is van de uitgeverij van Goor. Het boek is in de rekken gekomen in 2008.