Het leven kan soms kort zijn...

01 juni 2015
De hongerspelen is een boek dat geschreven is door Suzanne Colins. In het verhaal komt veel actie en solidariteit voor. Eens je het boek begint te lezen, wil je het niet meer aan de kant leggen.

Een meisje genaamd Katniss komt uit het armste district namelijk district twaalf. De hongerspelen worden elk jaar gehouden. Dat is namelijk een wedstrijd waar kinderen tussen twaalf- en achttien jaar tegen elkaar moeten strijden tot de dood. De beste, die wint natuurlijk het spel. De deelnemers krijgen verschillende wapens om tegen elkaar te strijden. Pim is het jongste zusje van Katniss, zij moet deelnemen aan de Hongerspelen. Even later biedt Katniss zich aan om in haar plaats mee te doen. Peeta, de mannelijke kanidaat van district twaalf, vergezelt Katniss tijdens het avontuur. Wie zal de Hongerspelen overleven?

Het thema is een spel op leven en dood, maar ook onderdrukking van de arme districten door het capitool. Een contrast tussen arm en rijk. Katniss Everdeen is het belangrijkste personage in dit boek. Peeta en Haymitch zijn bijkomende personages in het boek. Het verhaal wordt verteld vanuit Katniss' perspectief, in de ik-vorm. Het genre van dit boek is overduidelijk sciencefiction, want ze strijden tegen elkaar om als individu te overleven. Toch proberen ze vrede te bewaren, maar als dat zal lukken...

Ik vond het een spannend, meelevend boek. In het begin kan je het einde goed fantaseren. Naarmate je het einde nadert, krijg je wel een bepaald teken zodat je het einde kan voorspellen. De positieve kant is dat er bitterweinig mensen zijn die zo een verhaal al bedacht hebben. De negatieve kant vind ik als je de titel letterlijk neemt, dat je geen expliciet verband vindt. Desalniettemin is het wel een boeiend verhaal met veel actie, emotie en keuzes die gemaakt worden. Het aantal pagina's lijkt veel voor iemand die niet graag leest, maar het leest erg vlot en het verveelt ook niet.

Het besluit is dat dit een geweldig boek is dat ik sterk aanraad aan iedereen. Ook voor degene die niet graag lezen is dit een aanrader!