Wat een mooi geschreven boek,je kunt het maar niet neer leggen, ik lees vooral ook overeenkomstige verhalen dat ik heb meegemaakt zoals, mijn vrouw komt ook uit Duitsland , dus dat was in het begin bij mijn moeder ook geen succes, maar dit is in de loop der jaren zeer verbeterd,mijn moeder zei op het laatst,er is geen” meske” dat zoveel voor mij heeft gedaan.

Mijn zus heeft ook in de Krabbebossen vertoefd voor te leren eten,op het laatst als ze thuis kwam zei ze tegen mijn moeder, “Spinazie met een hard gekookt eitje “, dat is lekker, dus dat heeft mijn moeder haar ook dikwijls klaar gemaakt.

Mijn rode kruis hulpgoederen 1980-1986 tochten richting Polen herinneren mij aan armoede in de DDR en Polen,heb daar ook veel gezien.
Lang wachten aan de grenspost in Eisenach ( 12 uur wachten) militairen sneden alle dozen open en haalden dat eruit wat ze konden gebruiken.

Rosita tot slot, wat hebben jullie moeten doorstaan als familie, ja soms komen ook de tranen in mijn ogen als je het boek doorleest.

Nogmaals het is fantastisch geschreven,het is een boek geworden , met een lach en een traan!

Reacties op: Prachtig boek dat bij mij sterke emoties oproept !