Jean M. Auel, 30 jaar later voor kleine en grote lezers, missschien nog wel beter.

Hehma 12 juli 2019
Winnaar van de Senaatsprijs van de Kinderjury 2019 categorie 10 - 12 jaar. Maar voor mij als volwassene ook een prachtig boek om te lezen. Met Jean M. Auel zei ik al, de "saaie" prehistorie uit de geschiedenisboeken krijgt zo een gezicht. Dus het is heel fijn dat een Nederlandse schrijfster, tevens archeologe, zo'n mooi verhaal heeft neergezet. Tijdens haar studie Archeologie leerde Linda Dielemans heel veel over hoe mensen vroeger leefden, maar er waren ook verhalen over zaken die we niet weten, en misschien wel nooit te weten komen. Juist daar begon ze heel hard over na te denken. Zo ontstond o.a.Schaduw van de leeuw.
Geïnspireerd door grotschilderingen van tienduizenden jaren geleden voert Linda je mee naar de verre prehistorie. Het verhaal speelt zich af tijdens de laatste ijstijd. Een periode van steppes, rendierkuddes, mammoeten, grottenleeuwen en een ijskoude wind die altijd waait. Op haar website verteld ze iets over de achtergrond van het verhaal, dat 28.000 jaar teruggaat in de tijd...https://www.lindadielemans.com/schaduwvandeleeuw
Met niets dan haar speer reist Joeni over de eindeloze vlakte. Verstoten door haar stam gaat ze op zoek naar de waarheid achter haar dromen, die voorspellen wat komen gaat, soms met rampzalige gevolgen... Wordt haar rol als dromer van een stam ooit werkelijkheid, tot iemand zegt "Je droom was goed".

Meer recensies van Hehma