Actuele spionagethriller met gedetailleerde ballast

Daniel Silva heeft terecht naam gemaakt met zijn spionagethrillers die positief ontvangen worden. Dit boek stijgt daar niet bovenuit en is niet uniek of bijzonder. Het plot is niet perse origineel. Er zijn al veel boeken geschreven over internationale inlichtingendiensten waarin een mol aan de haal gaat met belangrijke informatie. Het is wel goed opgebouwd met een moord op een spion die wil overlopen, Gabriel Allon die hiermee in de ogen van de hele wereld in een kwaad daglicht komt, een eenzame vrouw die op een prachtige symbolische locatie woont, een Braziliaanse gastvrouw en een kettingrookster met een geweldige carriere. Die lijnen en personages komen goed bij elkaar. Gabriel Allon, inmiddels hoofd van de Israelische inlichtingendienst, spion in hart en nieren, weet alle losse eindjes tijdens de complexe internationale samenwerking uit te vogelen. Die samenwerking loopt hierin echter wel een deuk op.

Door de vele details van personen en gebouwen, de vele namen, was het lastig om mijn aandacht erbij te houden. Die informatie leek niet allemaal even relevant. Ook de ontmoetingen en gesprekken tussen diverse hoge functionarissen van de inlichtingendiensten halen de vaart uit het verhaal, daar waar ze deels nodig zijn om het plot op te bouwen. De schrijfstijl leest verder prettig en het boek is in begrijpelijke taal geschreven. Het verhaal is wel boeiend en de scenes waarin meer actie zit zijn filmisch beschreven. Ik was vooral benieuwd naar de gebeurtenissen rondom de vrouwen. Dat hielp bij het doorlezen.

Dit boek zou ik typeren als een internationale, actuele spionagethriller met te veel gedetailleerde ballast, die de spanning en snelheid uit het verhaal haalt. De andere vrouw is heel realistisch en geloofwaardig geschreven. Het helpt dat er veel actuele informatie in staat, waardoor je het idee hebt dat het nu aan het gebeuren is. Vergeet daarbij vooral het nawoord niet te lezen. Hierin legt de auteur uit wat fictie is en waar hij gebruik heeft gemaakt van bestaande gegevens. Tegelijkertijd laat hij hier zijn opinie zien als het gaat om de huidige ontwikkelingen en het Rusland van Poetin.

Meer recensies van Heleen van der Velde