Geniaal boek over chronisch ziek-zijn

Door dit boek ben ik fan van Hanna Bervoets. Ik vind dit een geniaal boek. De opbouw van het leven van Clay, door de sprongen in de tijd, waarmee je steeds meer inzicht krijgt in wat er gebeurd is, met daarnaast de fantasiewereld, die voor mij symbool staat voor een wereld waar je in terecht komt als je ziek wordt, een soort zoektocht, doorspekt met hoop maar tegelijk een niemandsland met (op dat moment voor jou) nieuwe gedrochten binnen de gezondheidszorg. Een boek over een chronische ziekte en dat wat het teweeg kan brengen, over verlies, hoop en rouw.

Clay is een gezonde jongeman, die midden in het leven staat met werk, vrienden en een vriendin waarmee hij plannen maakt voor de toekomst. Als hij lichamelijke klachten krijgt probeert hij zich daartegen te verzetten door wel dingen te blijven ondernemen, maar de klachten verlammen hem zodanig dat hij steeds minder kan ondernemen. Hij houdt hoop met onderzoeken en therapieën. Zijn vriendin Nora blijft druk aan het werk, terwijl Clay een ander leven krijgt. Hij raakt meer in een isolement en probeert wel iets van structuur te houden door bv wel een rondje te lopen, maar dan laat hij ook dat los. De vriendschap met Marla brengt weer wat kleur in zijn leven. Een lotgenoot die al langer ziek is, er al veel over gelezen heeft en weet. Zij probeert hem weer wat te activeren.

Een reëel boek zonder goede afloop en zonder een afronding, waardoor je het niet voldaan aan de kant legt, maar tegelijk een boek dat gelezen moet worden.

Meer recensies van Heleen van der Velde