Helena Hebban Recensent

Glorie van Patricia Jozef (1975) is een debuut dat uit drie delen bestaat. In het eerste deel maken we kennis met Marcel Jacobs. Hij is afgestudeerd in de filosofie maar heeft bijzonder veel moeite om aan een baan te raken. Daarom leukt hij zijn cv wat op en krijgt vanwege ervaring die hij niet echt heeft een baan als eventmanager bij de Teniers academie.
“Homerus noemde elke Griek die deelnam aan het Trojaanse avontuur een held. Ze werden als moedig beschouwd, alleen door hun bereidheid om hun particuliere leventje achter te laten en mee te strijden Hoe ze dat deden maakte niet uit. Het mocht ook als lafaard. Vandaag om ik uit mijn huis en begin aan een avontuur. Terwijl ik onder mijn arm de publicatie: The Distant Beyond draag, voel ik me moedig. Het is niet slecht om ook een beetje de auteur te zijn van je eigen leven. Om de voorzienigheid een handje te helpen.”
Tegen zijn eigen verwachting in doet hij het heel goed in die functie. Zo goed, dat hij te maken krijgt met jaloezie van de HR-manager. Ondertussen heeft hij ook steeds minder tijd om zijn aftakelende moeder te bezoeken en voelt hij zich daar bij vlagen schuldig over.
Deel twee gaat over Bodine Bourdeaud’hui. Zij is een zeer geslaagd kunstenares die na de geboorte van haar zoon op het gebied van kunst niets meer heeft gepresteerd. Zij gaat met gemengde gevoelens (want ze gaat voor het eerst sinds een jaar weg van haar zoon) naar een door Marcel georganiseerd congres in Berlijn en we leren haar kennen via flashbacks.
“The artist as a researcher. Alsof niet elke kunstenaar onderzoeker is. Het destilleren van onderzoek uit de kunstenaarspraktijk komt gevaarlijk dicht bij de vraag naar verantwoording. Waarom doe je dit? Van waar komt dit beeld? Wat is de achterliggende gedachte? Alsof onderzoek een af te scheiden onderdeel van het kunstenaarschap is. De kunst is niemand van dienst.”
Wanneer ze na het congres terug gaat naar huis, krijgt ze onverwachts meerijders in haar auto, omdat er geen vliegtuigen meer blijken te vliegen vanwege een vulkaanuitbarsting. Pas helemaal aan het eind van dit deel blijkt wat de relatie is tussen Bodine en Marcel uit het eerste deel. Het laatste deel gaat over zowel Marcel als Bodine.
Glorie is in zijn opzet alleen al een bijzonder boek, omdat de verhaallijnen prachtig in elkaar geweven worden op een onverwachte manier. Het taalgebruik van Jozef is prettig leesbaar; je merkt dat ze veel kennis van zaken heeft en ze verwoordt die kennis uitstekend. De personages zijn geloofwaardig en hebben diepte. Met name de persoon van Marcel wordt op een humoristische manier beschreven.
Glorie gaat over wat belangrijk is in het leven, over de keuzes die mensen maken, over de manieren die mensen gebruiken om hun doel te bereiken en over hun twijfels en overwegingen daarbij en hun wroeging erover achteraf. Het is een boek waarin je als lezer veel van jezelf kunt herkennen. Het Vlaams dat af en toe door de tekst heen sijpelt is een fijn pluspunt.

Reacties op: "De kunst is niemand van dienst"

Bestel het boek bij Libris vanaf 19,99 Bestel het ebook bij Libris voor 11,99
Bestel het boek bij Blz. vanaf 19,99 Bestel het ebook bij Blz. voor 11,99