Een leuke toevoeging aan een mooie serie

Hilma Werff 20 juni 2019
De YA serie Red Queen van Victoria Aveyard is een van mijn favoriete series, dus Broken Throne moest ik gewoon lezen.

De cover van het boek is in dezelfde stijl als de eerder vier delen: met een kroon, die nu gehavend is. Het boek is ook dikker dan ik had verwacht.
Op de achterkant van het boek staat enige info over wat je kunt aantreffen: korte verhalen, extra scènes, kaarten, stambomen, vlaggen en nog veel meer.

De opbouw van het boek is mooi uitgevoerd: notities en aanvullingen worden weergeven in een kleur, de verhalen als in een gewoon boek.
Het verhaal over Coriane, de moeder van Cal, is dramatisch, het verhaal over Farley en Evangeline zijn weer van een geheel andere orde. Het allerleukste verhaal vind ik het verhaal van Cal en Mare, omdat na War Storm, het laatste deel, het verhaal toch niet helemaal af was.
Wat ook erg goed gedaan is, is dat de schrijfstijl precies past bij het desbetreffende verhaal: Farley is militair en dus is die stijl totaal anders dan het verhaal van bijvoorbeeld Mare, dat meer romantischer is.
De stambomen, informatie en de geschiedenis van de wereld van Cal en Mare moeten volgens mij heel veel tijd hebben gekost om die te schrijven. De kaarten van de wereld, toen en nu, vond ik ook erg mooi om te zien: zo krijg je als lezer een beter idee waar het verhaal van Mare zich allemaal heeft afgespeeld.

De korte verhalen zijn een goede aanvulling op de serie. Je leest nu hoe de gewone mensen het allemaal hebben beleefd: hoe zij zagen hoe Mare aan het hof belandde en hoe de strijd zich verder ontwikkelde en hoe zij daarover dachten.

Alle karakters uit de eerdere boeken komen weer over als oude vrienden. Voor mij was het weer erg leuk om over de personages en de wereld van Red Queen te lezen.
De Red Queen serie is nu echt ten einde, Broken Throne is een goede afsluiting voor een – in mijn ogen – een mooi, spannend verhaal.

Broken Throne kan ik dan ook echt aanraden, maar lees dan wel eerst de voorgaande delen, want in Broken Throne krijg je veel informatie die teruggrijpen op de eerdere delen en ik denk persoonlijk dat je Broken Throne beter gaat begrijpen na het lezen van Red Queen, Glass Sword, King’s Cage en War Storm.
Al met al een serie die ik van harte kan aanbevelen!

Meer recensies van Hilma Werff