Prima thema's maar was meer uit te halen.....

Huub63 14 juli 2019
Darius de Grote is niet oké is van de auteur Adib Khorram.

Het verhaal gaat over Darius uit Portland (Verenigde Staten). Hij woont daar met zijn ouders en zus.
Darius heeft weinig tot geen vrienden in Amerika. Hij wordt als een buitenbeentje gezien omdat hij Iraanse roots heeft. Tevens lijdt Darius aan depressiviteit. Zijn grote genoegen haalt hij uit het feit dat hij elke avond met zijn vader naar een aflevering van hun favoriete serie kijkt.
Op een gegeven moment gaan ze naar familie in Iran. Darius krijgt hier weer te maken met hetzelfde probleem als in Amerika. Ook hier voelt hij zich weer maar een halve deelnemer. In Amerikaan wordt hij gezien als een halve-Amerikaan en in Iran wordt hij gezien als een halve-Iraniër. Zijn zus spreekt de taal maar Darius kent weinig Iraanse woorden.
De buurjongen van zijn grootouders is wel in hem geïnteresseerd. De vriendschap vindt Darius heel erg fijn. Zijn depressiviteit speelt hem echter geregeld parten.

Omdat ik zelf met jongeren van 13 tot 23 jaar werk weet ik dat depressiviteit niet veel aandacht krijgt. Niet bij de jongeren zelf maar ook niet bij veel volwassenen die met hun omgaan.
Er lijkt een soort van taboe op te berusten. Geen enkele jongeren zal er spontaan voor uit komen dat hij lijdt aan depressiviteit. Het niet oké zijn van Darius herken ik dan ook wel uit mijn werkveld als docent. Het aantal jongeren dat hier aan lijdt, neemt hand over hand toe.

De auteur, Adib Khorram, snijdt depressiviteit af en toe in het verhaal aan.
Echter vind ik dat hij hier te weinig aandacht aan besteed. Hij had hier veel dieper op in kunnen gaan.
Tevens vond ik het gebruik van de Iraanse woorden met uitleg op een gegeven moment irritant worden. Hierdoor stokte het vlot lezen van het verhaal. Wat mij betreft vind ik de goede recensies dan ook erg overdreven. Voor mij is dit Young Adult boek middelmaat ondanks de prima thema’s. Er was méér uit te halen geweest, waardoor het verhaal jongeren meer had kunnen aanspreken.

Meer recensies van Huub63