mooi boek over de ontwikkleing van de vrouw

Ina Beekman 03 juli 2019
Eline

Historische Roman

Michelle Visser beschrijft het leven van Eline. In het laatste jaar van de eerste wereldoorlog volgt Eline haar man Wieger naar het platteland. Eline groeit op in Leiden en heeft het hier naar haar zin. Ze is een vrijgevochten vrouw voor t begrip van deze jaren. Haar ouders en man laten haar veelal haar eigen gang gaan.
Eline tekent erg graag en volgt ook de politieke ontwikkelingen op de voet.
In eerste instantie vertrekt Wieger de echtgenooot van Eline alleen naar het dorpje in Drenthe. Hij is wetenschapper en moet hier een archeologisch onderzoek doen op een lichaam dat daar gevonden is. Uiteindelijk mist Eline haar man te veel en besluit hem achterna te reizen.
De dorpelingen schrikken nogal van de vrijgecohten Eline die duidelijk haar eigen weg voglt. En zeker Eline en de dominee liggen elkaar niet.
Het leven van Eline wordt mooi verteld maar het verhaal komt wat langzaam op gang zeker in het begin vraag je je af wanneer er wat meer gebeurt in het verhaal. Uiteindelijk komt er wel vaart in en lees je hoe Eline eigenljk een van de voorvechters van de emancipatie is .
Het boek valt in het genre Historische Roman en in mijn ogen klopt dit ook wel. Je leest over de ontwikkeling van de vrouw en hoe ook het kiesrecht tot stand is gekomen.
Omdat ik het toch wat lastig in komen vond krijgt dit boek van mij drie sterren.

Meer recensies van Ina Beekman