‘Het boek Henry’ gaat verder waar ‘Wolf Hall’ is geëindigd.

18 juni 2015
‘Het boek Henry’ van Hilary Mantel
Na 'Wolf Hall', de roman waarmee Hilary Mantel de Man Bookerprijs 2009 won, schreef zij 'Het boek Henry'. Met deel twee uit de trilogie over Thomas Cromwell wint Hilary Mantell in 2012 opnieuw de Man Bookerprize.
‘Het boek Henry’ gaat verder waar ‘Wolf Hall’ is geëindigd.

Het is herfst, september 1535. Thomas Moore is dood sinds juli en Thomas Cromwell en zijn mannen hebben zich half augustus bij het koninklijk gevolg aangesloten.
Engeland is vijftig jaar zonder oorlog, onder meer te danken aan het convenant van de Tudors dat zo lang vrede heeft geboden.

Thomas Cromwell, een werkmanszoon, heeft zich opgewerkt tot meester hofsecretaris en rechterhand van koning Henry VIII. Hij is bepaald niet geliefd bij de rijksgenoten.
Henry daarentegen lijkt stevig op zijn troon te zitten, maar ’s nachts ligt hij wakker en telt zijn dagen. Hij maakt zich zorgen om het heil van zijn ziel en hij leeft met de angst dat hij verdoemd is. Henry roept om Cromwell, Henry roept om Cranmer, Henry roept om verlossing!
De vraag rijst nu of het volk van Engeland in opstand komt tegen de wrede, goddeloze en uitgesproken grillige koning, die een excommunicatiebul boven zijn hoofd ziet zweven?
Na de verbanning van Katherine van Aragon is Anne Boleyn met hulp van Cromwell koningin gemaakt en zij op haar beurt heeft hem minister gemaakt, maar tegen het einde van de zomer is zijn relatie met de koningin in ernstige mate verslechterd. Bovendien vreest hij de mannen die zij om zich heen verzamelt, zoals daar zijn haar vader en haar broer.
Cromwell meent dat hij de mannen zo ver tegemoetgekomen is als hij kan. Het is nu aan hen om hem tegemoet te komen en anders rest hem enkel de maatregel om hen af te voeren.
Op enig moment in de Tower heeft hij tegen Thomas More gezegd dat hij tot God bidt hem alleen in leven te laten zolang hij zijn macht gebruikt om Engeland op te bouwen en niet om het land af te breken.
En nu is het zo ver gekomen dat hij, Cromwell, het proces in gang zet tegen Anne Boleyn om haar van de troon te stoten en haar mannen ten val te brengen, alles ten gunste van de positie van de koning en uit eigen lijfsbehoud!

De bisschop van Winchester, Stephen Gardiner, heeft eens tegen Cromwell gezegd dat hij een boek zou moeten schrijven. Als hij een boek schreef zou dat ‘Het boek Henry’ zijn. Maar hij, Cromwell, heeft geen tijd om een boek te schrijven.
Tot mijn onuitsprekelijk genoegen heeft Hilary Mantell wél de tijd gevonden om ‘Het boek Henry’ te schrijven en heeft zij de zware taak op zich genomen om verslag te doen van het proces zoals dit mogelijk door Thomas Cromwell is voorbereid met in het vooruitzicht de val van Anne Boleyn. Hilary Mantell heeft de tijd genomen om op indrukwekkende wijze te schrijven over de vermeende kwaliteiten van Henry VIII, van Anne Boleyn en over allen die betrokken zijn geweest bij het huis Tudor. Maar bovenal heeft zij op een buitengewoon boeiende wijze beschreven hoe hij, Cromwell, iedereen het nazien geeft!
Hilary Mantel is in staat gebleken om mij in Het boek Henry ‘vriendjes’ te laten zijn met Thomas Cromwell .
Hier is sprake van een gave zonder meer daar hij, Cromwell, geplaatst tegen het licht van de geschiedenis, voornamelijk als schurk wordt afgeschilderd.
Kwaliteit ook als het gaat om haar intelligente en meeslepende schrijfstijl, haar spectaculaire kennis van de geschiedenis, haar onvermoeibaar oog en haar zin voor detail.
Het totaalbeeld is op zorgvuldige wijze en in een aansprekende vertaling overgebracht door Ine Willems.
Ik vrees het laatste boek in de serie: ‘De spiegel en het licht’, want ik wil geen afscheid nemen van Thomas Cromwell en de waanzin en hypocrisie rond het huis Tudor.
Met dank aan Hilary Mantell, mijn favoriete schrijfster waar het gaat om buitenlandse literatuur.

Meer recensies van