“Want de bestaansreden van een auteur is het overbrengen van hoogstaande gedachten in een stijl die de taal verheft”.

18 juni 2015
Victus door Albert Sánchez Piñol

“De literatuur kan, en moet, ons lessen leren waar alleen zij toe in staat is”.

Bovenstaande zinnen zijn opgetekend uit de mond van Diego de Zúñinga , die op blz. 239 in discussie treedt met Marti Zuviria. Niet alleen met deze zinnen heeft Albert Sánchez Piñol zijn bestaansreden als auteur ruimschoots bewezen, maar met héél Victus. Hij is het immers zelf die vertelt van de aanloop naar de val van Barcelona en over de onderdrukking onder het Bourbon-regime in precies die stijl die de taal verheft.
Ik heb met belangstelling en plezier kennis genomen van de levensloop van Marti Zuviria, de held van het verhaal, op zoek naar het Mystére.
Marti Zuviria, ook wel bekend als Zuvi de cynicus, Zuvi de rat, Zuvi de goeierd, Zuvi de ingenieur, Zuvia het kind van veertien, Zuvi de lafaard, Zuvi de verrader, Zuvi de minnaar, Zuvi de leergierige, Zuvi de Catalaan, Zuvi…
Victus is een historische roman over de aanloop naar de val van Barcelona op 11 september 1714 en tevens zien we het einde van het zelfbestuur van de regio Catalonië.
Victus vertelt over de belegering van de stad Barcelona, maar vertelt ook over het privéleven en bijkomende emoties van zowel bestaande als fictieve personages.
Victus is niet per se het verhaal over een oorlog tussen goede en slechte mensen, de Catalanen en Castilianen,
De essentie van het verhaal is meer te vinden in een bloedige politieke strijd tussen mogendheden, de strijd tussen Castilië en Catalonië.
Martí Zuviría, een 98-jarige Catalaanse banneling, gepokt en gemazeld, die de laatste jaren van zijn leven in Wenen slijt, krijgt in Victus het hoogste woord door middel van het dicteren van zijn memoires aan de totebel Waltraud, een Oostenrijkse, maar fictief personage.
Het verhaal dat Zuviria laat optekenen begint in Frankrijk en eindigt in Oostenrijk.
De technische beschrijving van de vele militaire tactieken vond ik wat veel van het goede voor een roman, maar vanuit historisch oogpunt bekeken tegelijkertijd ook een onmisbaar verslag. Humor, niet al te fijngevoelig, is voldoende aanwezig in het verhaal, zeker waar het gaat om de relatie tussen Zuvi en Waltraud.

Victus biedt, behalve een aanstekelijk verhaal over het leven van Marti Zuviria een boeiend en naar het lijkt een waarheidsgetrouw beeld van de Spaanse Successieoorlog en de roman is de moeite van het lezen zeker waard.

Meer recensies van