Ontspannend boek met een vleugje diepgang.

Namens het boekenblog : in de boekenkast, las ik.

Na de dood van je ouders verandert er vaak een hoop tussen broers en zussen. Het nest is niet meer en het kost moeite om contact te houden en gezamenlijke vrije tijd in te plannen. Het vinden van momenten waarop iedereen beschikbaar is om elkaar te treffen, wordt schaars en langzaamaan verdwijnen de overeenkomstige interesses. Als er dan ook nog wrijvingen en onenigheden spelen, dan wordt het helemaal ingewikkeld.

Als een puzzel waarvan de stukjes uit elkaar zijn gevallen en de doos is stukgegaan.

Zo ook voor Eefje en haar broers en zussen want hoewel het gezamenlijk nest ‘de boerderij’ er nog wel is, is het contact er niet altijd meer geweest. Dan valt er een brief op de mat. De oudste zus, Annet, organiseert een familieweekend. Een formele brief waar iedereen al vanaf schijnt te weten behalve Eefje zelf, stoort haar direct. Maar ja, je wilt ook niet de spelbreker zijn en dus ga je dan toch maar… Het weekend brengt verrassingen, ontspanning en oud zeer naar boven.

Het boek is een makkelijk in de hand liggend ontspannend boek en daar bedoel ik mee, niet al te dik, een fijne cover met een rustig karakter. Als je begint met lezen, dan is de leesstijl niet anders. Het lijkt een heerlijk luchtig boek vol alledaagse beslommeringen die op een makkelijke manier verteld worden. Heerlijk lezen en een vleugje humor op zijn tijd.

Langzaam aan verandert de toon iets en merk je dat er onderliggende thema’s aangeroerd worden. Het blijkt dat het zorgeloze boerderijleven toch niet zo zorgeloos is als dat het lijkt. De schrijver heeft zeer geleidelijk een aantal emoties en zware thema’s laten invloeien in het verhaal. Dit is knap gedaan en langzaam verandert het boek van een vluchtig zorgeloos verhaal naar een roman met inhoud. Een mooi verhaal waarin je de emotie voelt en dat tegelijkertijd ook makkelijk leesbaar is. Herkenbaarheid en meeleven komen ook bij mij op.

Eind goed al goed tot slot en dan sla je het boek alweer dicht.

3 sterren omdat het toch best iets langer had kunnen zijn, maar voor de rest een heerlijk ontspannend boek met een vleugje diepgang.

Meer recensies van Inge Otter-helder