Zeer informatief en mooi, alleen register mist

Irene 08 juli 2019
Hoe komt een worm in een appel en kunnen honden klokkijken? En wist je dat de rode kleur in een drankje niet komt van het rode fruit maar van de cochenilleluis? (Fristi is dus praktisch gezien een beetje een luizendrankje..?)
Een kakkerlak kan een week zonder kop leven en het kleinste gewervelde dier ter wereld is nog geen centimeter groot. Mieren blijken daarnaast een ingebouwde gps te hebben en communiceren met elkaar via hun voelsprieten. Het weetje over de platvissen vond ik persoonlijk ook erg leuk. Ze worden geboren als normale rondvissen, maar na zes weken verschuift hun oog naar de andere kant waardoor ze op een andere manier verder zwemmen.

Een bijzonder boek met zeer veel informatie over veel verschillende dieren. Een mooie en rustige lay-out zorgen ervoor dat je de 321 weetjes wilt lezen.
Naast dat het boek erg mooi en informatief is, mis ik toch iets. Het niet aanwezig zijn van een register is een groot gemis. Er staan zoveel verschillende weetjes over zoveel verschillende dieren in, dat ik niet weet waar ik wat moet zoeken. Met zoveel weetjes is dat heel lastig zoeken. Ik las ergens dat er een stukje over de huisstofmijt zou staan, maar aan de hand van de hoofdstukindeling had ik geen idee waar ik deze kon vinden. Soms komen er wel moeilijkere woorden in voor, maar een aantal hiervan worden meerdere keren uitgelegd. Kinderen kunnen naast weetjes, ook nieuwe woorden leren.

Achterin het boek laat de auteur weten dat alle weetjes van internet en uit boeken en tijdschriften zijn gehaald. Ook worden een aantal tips gegeven voor meer informatieve boeken en websites over dieren. Wat mij betreft mocht dit groter, want nu vermoed ik dat kinderen hier overheen lezen en dat is jammer. Al met al toch een mooi boek voor kinderen die houden van weetjes over bijzondere dieren!

Meer recensies van Irene