Uniek verhaal dat je meesleept van begin tot eind

Hashtag Hiernamaals is de nieuwste titel van de hand van auteur Vanessa Gerrits, die menig boekenwurm kent van onder andere de Vleugels trilogie. Mijn eerste gedachte tijdens en na het lezen van Hashtag Hiernamaals was, eerlijk is eerlijk: ze is dicht bij haar ‘roots’ gebleven. Het is opnieuw een verhaal wat zich deels op de grond en deels in de lucht afspeelt, er zindert liefde in de lucht, en mysteries worden met behulp van sterke personages en humor aan elkaar verweven.
‘Hmm, klinkt als een zelfde soort verhaal… is dat het dan ook?’ Nee, absoluut niet! Ja, beide omschreven werelden uit haar pen lijken zo op het eerste gezicht misschien op elkaar, maar ze zijn tegelijkertijd zo ontzettend verschillend! Daar waar haar eerdergenoemde trilogie meer fantasy bevat, vond ik persoonlijk dat dit verhaal realistischer en menselijker klonk. De Hemel is iets waar veel over gespeculeerd, gesproken en gediscussieerd wordt - wat in dit boek ook zeker ter sprake komt - maar ze heeft het op zo’n manier opgeschreven dat je bij jezelf nogmaals ten rade gaat hoe je er nu eigenlijk zelf over denkt.

De personages nemen de lezer mee op een boeiende ontdekkingsreis, die zij starten middels een mooie vakantiebaan, waarmee zij ervaring hopen op te kunnen doen, maar, zeker niet onbelangrijk, vooral om makkelijk geld mee te kunnen verdienen. Degene die deze kans zou laten liggen moest haast wel gek zijn! Toch?
Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt… zijn de mensen die de baan hebben laten liggen ‘dom’, of zijn zij als 'nieuwe werknemers' juist de personen die in een te mooi praatje zijn getrapt? Ze komen er in ieder geval al heel snel achter wat er van ze verwacht wordt, en de spanningen lopen zowel in het selecte groepje als persoonlijk hoog op. Staan ze open voor nieuwe dingen, staan ze open voor elkaar? Sterker nog: staan ze open voor zichzelf en de keuzes die ze in hun eigen leven maken? Het zijn stuk voor stuk punten waar ze mee te maken krijgen wanneer ze op zoek gaan naar de verdwenen Elena en de mysteries die om haar heen hangen, en ze zullen elkaar ten volste moeten vertrouwen en vooral in elkaar (en in zichzelf) moeten geloven om haar terug te kunnen vinden…

De bijzondere setting vloeit van de pagina’s tijdens het lezen en sijpelt langzaam maar zeker je ziel in. De situaties waar de jongeren in terechtkomen lijken soms wat vreemd, maar ze passen allemaal in het grote geheel. Het Hiernamaals is namelijk niet zo rechttoe rechtaan: het heeft een figuurlijke gelaagdheid wat betreft het uiterlijk van hoe alles eruit ziet en hoe het is opgebouwd; daartegenover staat dat de pittige vraagstukken - waar ze zich doorheen zullen moeten worstelen om tot het verlossende antwoord op die brandende vraag te kunnen komen: waar is Elena toch gebleven? - het verhaal zelf een letterlijke gelaagdheid geven.
‘Geloof ik erin dat er meer is dan alleen het leven?’, ’Kan ik mijn (diepste) verlangens beteugelen?’ en ‘Kan ik een ander vergeven voor de daden of acties die zijn verricht door die persoon?’, zijn bijvoorbeeld vragen die beantwoord zullen moeten worden om eerlijk tegenover jezelf te kunnen blijven. Het zette mij in ieder geval aardig aan het denken: hoe zou ik het zelf hebben opgelost? Ik vond het in ieder geval een diepere betekenis geven, je wordt enigszins uitgedaagd het beste uit jezelf te halen, over jezelf te denken, net als de personages ook uitgedaagd worden.

Hashtag Hiernamaals vond ik een heerlijk boek, het verhaal is eens anders dan anders, voelt vernieuwend en verfrissend en houdt je scherp. Je kunt tijdens het lezen merken dat Vanessa Gerrits heeft geschreven met enkele muzikale invloeden: er worden meerdere bands en nummers in gebruikt die in mijn ogen ontzettend goed passen bij de gehele opbouw en het verloop van dit avontuur. Haar schrijfstijl is zoals altijd vlot en dat maakt, net als de razendspannende plottwists, dat je het verhaal in een ruk uit wilt lezen.
Het enige persoonlijke minpuntje dat ik zelf had, was dat ik mij af en toe ‘stoorde’ aan het gevloek van de personages. Nu begrijp ik heel goed dat de vakantiebaan die zij hebben aangenomen enorm stressvol en zwaar is, maar soms vond ik het net iets ‘te’; op den duur wist ik echt wel dat ze gefrustreerd waren, zeg maar. Maar dat is puur persoonlijke smaak :) en desondanks dat puntje heb ik het alsnog de volle mep aan sterren gegeven en heb ik mij er zeer goed mee vermaakt!

Een aanrader voor iedereen die bekend is met Vanessa’s boeken, en natuurlijk ook voor de lezers die haar nog niet kennen maar wel op zoek zijn naar iets unieks: Hashtag Hiernamaals is echt een verhaal dat je niet zo heel snel tegenkomt en dat je meesleept van begin tot eind!

Meer recensies van Ivette met een I