Een boek dat je aan het denken zet

J. Berends 26 februari 2018
De verhalen in dit boek lees je niet zo achter elkaar uit. Dat zou ook zonde zijn.

Het zijn verhalen die je fantasie prikkelen. Het titel verhaal bijvoorbeeld gaat in wezen om het begrip tijd. En hoe taal je perceptie van de werkelijkheid bepaald. Voor ons is de tijd lineair, voor de buitenaardse bezoekers is het meer een vlak. Waardoor zij het idee van causale verbanden door de tijd ( als je dit doet, dan gebeurt er dat) niet kennen.

Mijn favoriete verhaal is delen door nul. Daarin bewijst een theoretisch wiskundige, zonder dat ze daar op uit was, dat de wiskunde inconsistent is. Het verhaal is zo goed opgebouwd.
Het bestaat uit 3 lijnen. Een verhaal over de geschiedenis van de wiskunde, Het verhaal over de wiskundige en haar totale ontreddering. En het derde verhaal haar partner, hoe hij haar wil bijstaan, maar daarbij wel voor een dilemma staat, terwijl hij totaal niet begrijpt waarom ze ingestort is. In de praktijk van alle dag maakt het namelijk dit uit of de wiskunde consistent is of niet.

Het zijn allemaal verhalen die beter worden bij herlezen.

Veel van de verhalen uit het boek en andere verhalen staan ook online. Via de Engelse Wikipedia.

Van harte aanbevolen

Meer recensies van J. Berends