De heilige graal in zeeland?

J. Berends 29 september 2018
Een monnik schrijft een artikel over kennistheorie. Als voorbeeld ontvouwt hij een theorie over waar de graal zich bevindt. De theorie klopt met bekende gegevens, maar is daarom nog niet waar. Het is eigenlijk een soort grap.
(Alle gegevens waarop hij zich baseert zijn echte gegevens, allemaal terug te vinden op Wikipedia.)

Maar er zijn genoeg mensen die de theorie wel degelijk serieus nemen.

Het boek is niet echt een thriller. Er vallen wel dooien en er wordt ook iemand vermoord. Maar dat speelt maar een kleine rol in het verhaal.

Het boek gaat in feite om de vraag of de theorie echt is of niet. In dat opzicht is het een uitbreiding van het voorbeeld van de monnik.

In eenbepaald opzicht is het boek een terzijde bij de “Da Vinci code”. Lezers van dat boek denken ook vaak dat de theorie die in dat boek ontwikkeld wordt waar is. Omdat een aantal gegevens kloppen. Maar met diezelfde gegevens zou je ook andere theorieën kunnen bedenken.

Kortom, ik heb me uitstekend vermaakt met dit boek.

Meer recensies van J. Berends