Zeer indrukwekkend verhaal over een vergeten geschiedenis

jacco1976 04 juli 2019
Eergisteren las ik 'Park 1943 Rotterdam' van Dick Scholten. Ik begon 's middags, met de bedoeling een paar hoofdstukken te lezen, maar las het boek in één ruk uit. Een enorm indrukwekkend boek, met bovendien een heel spannend verhaal waarvan je absoluut wilt weten hoe het afloopt.

Op de cover staat dat het een roman is, maar het is meer dan dat. Het bevat thrillerachtige elementen en hoewel het fictie is, vertelt het boek over een vergeten geschiedenis, namelijk het 'Vergeten bombardement' van 31 maart 1943 op Rotterdam. Voor de auteur een bijzonder ingrijpende gebeurtenis, omdat hij zijn leven dankt aan dit bombardement: zijn vader verloor zijn vrouw en drie kinderen bij het bombardement, hertrouwde en kreeg met zijn tweede vrouw opnieuw kinderen, onder wie de auteur.

Hoofdpersoon Britte is onlangs komen wonen in de wijk waar destijds het bombardement plaatsvond. Zij ontdekt dat het bombardement ervoor zorgde dat haar oma wees werd. Britte ontmoet de Amerikaanse crimineel Mike, wiens overgrootvader verantwoordelijk was voor de fout die ertoe leidde dat - in plaats van een scheepswerf - een woonwijk werd gebombardeerd. Tussen Britte en Mike lijkt iets op te bloeien, maar Britte ontdekt steeds meer dubieuze kanten van Mike. Is haar leven in gevaar? Gelijktijdig wordt ook steeds meer duidelijk van wat er destijds precies in gebeurd. Beide verhaallijnen vloeien moeiteloos in elkaar over, met uiteindelijk een zeer verrassend einde.

Kortom: een zéér spannend verhaal dat een groot lezerspubliek verdient. Koop dit boek!

Meer recensies van jacco1976