Het dossier

Het dossier door Anya Niewierra.
Schrijfster was voor mij onbekend maar heeft met dit boek mijn belangstelling voor geschiedenis weten te prikkelen.
Het boek is mooi uitgevoerd met een kleur geel dat je aandacht trekt en dan die geheimzinnig ogen maken het dat je dit boek moet oppakken en mee nemen!
Het verhaal begint in cursief gedrukt met iemand die zijn verhaal verteld aan een vrouwelijk persoon. Later wordt duidelijk wie dat was! Dan volgt het verhaal van de hoofd persoon Josta Bresse. Woonachtig in Mechelen Zuid Limburg wordt ze op een morgen wakker en ontdekt dat er iets met haar is gebeurt. Ze gaat op onderzoek uit naar het hoe en waarom en komt daardoor weer terug in het voormalige DDR. Haar jeugd, de tijd daar als "meestervervalser" van schilderijen voor de 'Königstein Gruppe' de ontberingen ze komen allemaal aan het licht . Maar ook een dossier wat zoek is speelt een belangrijke rol.

Spanning wordt opgebouwd tot een gruwelijk maar ook ontroerend eind.
De geschiedenis, duitse woordjes en informatie of de kunstenaars maken het verhaal compleet.

Een stukje dat mij aangreep was: ' Ja, mama was beslist lief,aaide me en gedroeg zich als mijn Mutti, maar er was iets mis met hoe ze rook'.

Het verhaal is vol van emotie en nadat ik het boek uit had bleef het nog lang op mijn netvlies staan! Pluim hiervoor.

Meer recensies van jacolien van Bemden