Er is goed nagedacht over het kaft van deze Engelstalige thriller van Joanne Carlton. Blauwe lucht, witte wolken en een heldere zon worden weggevaagd door een grote hoeveelheid stof dat neerdaalt op de aarde. Kijk je iets beter dan zie je dat de ronde vormen, die in eerste instantie doorzichtige bubbels lijken, eigenlijk doodshoofden zijn.

Het is het jaar 1996 als grote giftige stofwolken de aarde bereiken. De lucht wordt zwart en de zon verdwijnt. De aarde wordt koud, rivieren en zeeën raken vervuild, elektrische installaties werken niet meer en ieder levend wezen krijgt te maken met ernstige ademhalingsproblemen door ophoping van stof in de longen.

Het boek begint op de dag dat hoofdpersoon Simon denkt te gaan sterven. Hij heeft er alles aan gedaan om het stof te weren, maar kon het overlijden van zijn vrouw en kind niet voorkomen. Emotioneel zit hij er volkomen doorheen. Plotseling wordt hij uit zijn bed gehaald en meegenomen door gemaskerde mannen.

Simon is geselecteerd en moet worden onderzocht zodat snel duidelijk is of hij de nieuwe ‘Adam’ kan worden nu de gehele mensheid door het stof lijkt te worden uitgewist. Het is de wil van Ami dat hij bij gebleken geschiktheid samen met ‘Eva’ in een speciaal voor dit doel gecreëerde stofvrije glazen cocon gaat wonen. Simon heeft het er erg moeilijk mee en wordt heen en weer geslingerd tussen zijn overlevingsinstinct en de wens om de dood te gaan.
Heeft hij een keuze, of is hij overgeleverd aan de wensen van Ami?

Mijn mening:
Dust is een superspannend boek, dus wegleggen was voor mij geen optie. Natuurlijk wilde ik weten wat Ami allemaal had uitgedacht en welke beslissing Simon uiteindelijk zou nemen. De ontknoping was voor mij echter een complete verrassing.

Dust is geschreven door Joanne Carlton en uitgegeven door Hamley books, de Nederlandstalige versie met als titel Stof, is verkrijgbaar vanaf 4 september 2019 en nu reeds te reserveren.

Reacties op: Superspannend

Dust - Joanne Carlton
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 7,95