Maak eens een vuist, kijk ernaar, en besef dan dat je hart ongeveer dezelfde afmetingen heeft en toch in staat is om per minuut 5 liter bloed door je lichaam te pompen. Dit boek heet Het vrouwenhart, en dat is niet voor niets.

Er sterven meer vrouwen dan mannen aan de gevolgen van een hartinfarct. Sterker nog, hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Dit gegeven is wel even schrikken want denk je aan een hartinfarct, dan zie je een man voor je die naar zijn borst grijpt en neervalt. Daar staat tegenover dat een hartinfarct bij een vrouw vaak niet eens wordt herkend. Hoe dat komt en hoe we dat kunnen voorkomen is te lezen in het boek en het bijbehorende werkboek 'Het Vrouwenhart' dat is geschreven door Cardioloog Dr. Janneke Wittekoek.

Voorkomen is beter dan genezen
Noem het een cliché of een open deur. We weten het immers allemaal. Je kunt hartproblemen maar beter voorkomen. Maar waar let je dan op? Wat moet je als vrouw weten over het vrouwenhart en hoe herken je de eerste (soms vage) signalen?

In het boek; vind je algemene informatie over de gevolgde studie van Dr. Janneke Wittekoek en haar drijfveer om dit boek te schrijven. Met behulp van een aantal praktijkvoorbeelden en duidelijk in het rood geaccentueerde schema’s legt ze uit wat de aandachtspunten en risicofactoren zijn en wat wij kunnen doen om ons vrouwenhart sterker te maken.

In het werkboek, staan naast een flink aantal interessante interviews, meer informatie over de werking van het hart en specifieke hartproblemen, beweegtips en een 10-minuten work-out. Tevens wordt er dieper ingegaan op het effect van voeding en supplementen.

Interessante TIPS:
• Pure chocolade, het mag. Onderzoek wijst zelfs uit dat het nog meer antioxidanten bevat dan blauwe bessen of groene thee. Het ontspant de bloedvaten en is gunstig voor de bloedstroom in de hersenen! Zolang je er niet te veel van eet, kan dit ondanks alle calorieën geen enkel kwaad.
• De conditie van je gebit is belangrijk en is van invloed op je algehele gezondheid. Ga daarom regelmatig naar de tandarts om de conditie van tanden, tong en tandvlees goed te houden.

Beide boeken heb ik met veel interesse gelezen. De lay-out van zowel het boek als het werkboek is ruim van opzet, oogt modern en leest gemakkelijk. De opgenomen informatie is vergelijkbaar. Ben je een echte lezer, kies dan voor het werkboek i.v.m. de interviews en de iets uitgebreidere bewegingsprogramma's. Houd je van compact, kies dan voor het boek.

Reacties op: Voorkomen is beter dan genezen

Het Vrouwenhart - Dr. Janneke Wittekoek
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50