De Rebound-trilogie stond al een tijdje op mijn iPad, maar na de eerste paar hoofdstukken van Enter gelezen te hebben belandde de iPad ergens in een hoek.
Na eindelijk een e-reader gekocht te hebben, begon ik opnieuw aan Enter en kon ik niet begrijpen waarom ik deze in eerste instantie zo snel aan de kant gelegd heb.
Elk hoofdstuk eindigt precies zo dat je het volgende ook meteen weer wil lezen.
Ik wijd het aan de iPad, die natuurlijk niet zo makkelijk in omgang is als een e-reader want Willem Asman kroop direct onder mijn huid.

Enter is het eerste deel in de Rebound-trilogie.
Een boek waar je snel in meegezogen wordt en wat spannend is tot het laatste moment.

Het verteld het verhaal van Tyler Young, die al 13 jaar over haar schouder kijkt sinds ze met haar dochter gevlucht is voor haar man en in het getuigenbeschermingsprogramma zit.
Hoe ze daar gekomen is, lees je in de hoofdstukken die zich afwisselen tussen het heden en verleden.
Ook wisselen de hoofdstukken zich af met de bezigheden van Oz - die werkzaam is bij Rebound, Gar - die Tyler en haar dochter in het getuigenbeschermingsprogramma gestopt heeft en Charlie - Tyler’s dochter die door haar nieuwsgierigheid niet alleen zichzelf, maar alle bovenstaande in gevaar brengt.

In het begin kan het wat lastig zijn om te volgen wie wie is en hoe de verhaallijn precies loopt. Maar dit heb je al vrij snel door en als de verschillende personages samenkomen vormt het hele verhaal zich.
Toch is het niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel steekt en wordt je steeds van je eigen theorieën afgebracht.
Ook vraag je je echt af wie nou bij wie hoort en wie te vertrouwen is.
Het gevoel wat Tyler zelf ook heeft.
Wat is Rebound? En wat heeft Rebound met het getuigenbeschermingsprogramma te maken?

Het verhaal laat zien hoe sterk een persoon moet zijn om te kunnen overleven in het getuigenbeschermingsprogramma, want je waant je nooit helemaal veilig.
Maar ook hoe slim je moet zijn en hoeveel je aankan als het belangrijkste wat je bezit gevaar loopt.

Er passeren heel wat personages de revue, maar zonder er al te veel details aan toe te voegen, krijg je toch een heel goed beeld van hoe deze mensen in het leven staan.
De karakters zijn precies in de goede hoeveelheid uitgewerkt.
Veel van de keuzes die gemaakt worden, door de verschillende personages, zijn op basis van hun gevoel en/of loyaliteit wat ze meteen heel menselijk maken.
Ook vraag je jezelf af of jij diezelfde keuzes gemaakt had.

Ondanks dat het geen “eind goed al goed” is, komt op het einde wel alles samen en enigszins op zijn pootjes terecht.
Hoewel het verhaal klaar is, is er tevens meteen een opening naar meer.
Ik ben dan ook heel benieuwd waar het tweede deel in de Rebound-trilogie verder gaat.

Reacties op: Spannend, verassend & goed uitgewerkt

Enter - Willem Asman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99